Kursplan med gällandedatum 2024-09-02
Kursplan med gällandedatum 2024-09-02
Benämning
Gender and Education - An Intersectional Perspective in Contemporary Settings
Engelsk benämning
Gender and Education - An Intersectional Perspective in Contemporary Settings
Kurskod
BU125E
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)
Undervisningsspråk
Kursen ges på engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Inrättandedatum
2022-09-28
Fastställandedatum
2024-04-16
Gäller från
2024-09-02
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Inget huvudområde - G1NInnehåll
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskap om genusvetenskapliga begrepp och intersektionalitet, samt förmåga att med hjälp av dessa analysera utbildningspraktiker och skolverksamhet. Kursen tar sin utgångspunkt i genusvetenskapliga begrepp och ett intersektionellt perspektiv, både i ett samtida och ett historiskt perspektiv. Begreppen och perspektiven används inom ramen för kursen för att förstå och kritiskt studera olika utbildningspraktiker och skolverksamheter. Det innebär att studenten, med koppling till egna erfarenheter, får analysera olika aspekter av utbildning och skola med hjälp av bland annat begreppen genus, sexualitet, etnicitet, ras, klass och ålder.Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna: 1. redogöra för centrala genusvetenskapliga begrepp och ett intersektionellt perspektiv. 2. redogöra för utvecklingen av frågor om genus och makt i relation till utbildning i ett historiskt perspektiv? 3. analysera och problematisera utbildningspraktiker och skolverksamhet utifrån såväl genusvetenskapliga begrepp som ett intersektionellt perspektivArbetsformer
Kursen innehåller varierade arbetsformer såsom föreläsningar, gruppdiskussioner, litteraturseminarier och muntliga presentationer. Det anordnas också möjligheter till studiebesök.Bedömningsformer
Kursen examineras genom en skriftlig tentamen. För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart. För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. För betyget A på hel kurs krävs betyget A på provet.Kurslitteratur
Ahmed, Sara (2012). Introduction in *On being included: racism and diversity in institutional life*. Durham, N.C.: Duke University Press (17 p) Arnot, Madeleine & Mac an Ghaill, Mairtin (eds.) (2006). *The RoutledgeFalmer Reader in Gender and Education*. London: Routledge (chapter 1-2) (30 p) Barow, Thomas & Berhanu, Girma (2021). Inclusive Education in Sweden: Policy, Politics and Practice. In Hanssen, Natallia Bahdanovich, Hanse´n, Sven-Erik & Stro¨m, Kristina (eds.). *Dialogues between Northern and Eastern Europe on the Development of Inclusion: Theoretical and Practical Perspectives.* London, New York: Routledge (p. 35-51) (16 p) Carlson, Marie & Kanci, Tuba (2017). The nationalized and gendered citizen in a global world– examples from textbooks, policy and steering documents in Turkey and Sweden. *Gender and Education*, 29:3, pp 313-331 (19 p) Davis, Kathy (2019). Who owns intersectionality? Some reflections on feminist debates on how theories travel. *European Journal of Women’s Studies,* 27:2, pp 1-15 (15 p) DePalma, Rene´e & Jennett, Mark (2010) Homophobia, transphobia and culture: deconstructing heteronormativity in English primary schools, *Intercultural Education*, 21:1, 15-26 (available online) (11p) Evaristo, Bernardine (2020).*Girl, woman, other*. London: Penguin books (453 p) Francis, Becky (2010) Re/theorising gender: female masculinity and male femininity in the classroom?, *Gender and Education*, 22:5, 477-490 (available online) (14p) Kehily, Mary Jane & Nayak, Anoop (2006). ’Lads and laughter’. Homour and the production of heterosexual hierarchies. In Arnot, Madeleine & Mac an Ghaill, Mairtin (eds.). *The RoutledgeFalmer Reader in Gender and Education*. London: Routledge (16 p) Kumashiro, Kevin K. (2000). “Toward a Theory of Anti-Oppressive Education”. *Review of Educational Research*, Vol. 70, No. 1 (available online) (29 p) Martinsson, Lena, Griffin, Gabriele & Giritli Nygren, Katarina (2016). Introduction: challenging the myth of gender equality in Sweden. In Martinsson, L., Griffin, G. & Giritli Nygren, K. (eds.). *Challenging the myth of gender equality in Sweden*. Bristol: Policy Press (22 p) Nash, Jennifer C. (2008). “Rethinking intersectionality”. *Feminist review*, no 89 (available online) (15 p) Quinn, Jocey (2004). “The Corporeality of Learning: Women Students and the Body”. Ali, Suki, Benjamin, Shereen & Mauthner, Melanie L. *The Politics of Gender and Education: Critical Perspectives*. Basingstoke: Palgrave Macmillan (15 p)Parker, Rachael, Wellings, Kaye & Lazarus, Jeffrey V (2009). Sexuality education in Europe: an overview of current policies, *Sex Education*, Aug 2009, Vol. 9 Issue 3, pp 227-242 (available online) (16 p) Reimers, Eva (2020). Disruptions of desexualized heteronormativity – queer identification(s) as pedagogical resources, *Teaching Education*, 31:1, pp 112-125 (16 p) (available online) Slater, Jenny, Jones, Charlotte & Procter, Lisa (2018) School toilets: queer, disabled bodies and gendered lessons of embodiment, *Gender and Education,* 30:8, 951-965 (available online) (15 p)
von Wright, Moira (2002). ”Narrative imagination and taking the perspective of others”. *Studies in Philosophy and Education*. 21(4-5):407-416 (10 p)
An additional 100 pages will be distributed during the course.