Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c och Engelska 6.
Inget huvudområde
Kursen ingår i huvudområdet företagsekonomi på nivå 1-30 hp
Syftet med kursen är att skapa insikt och förtrogenhet med företagsekonomiska grundbegrepp och problemområden inom ekonomistyrning. Ekonomistyrning behandlar hur organisationer kan styras genom resultatplanering och finansiella och icke-finansiella mål med stöd av styrmedel såsom kalkylering, budgetering, lönsamhetsbedömningar och prestationsmätning. Under kursen skapas insikt om hur ekonomistyrning kan användas för att hantera olika beslutssituationer och vilken roll ekonomistyrningen har i olika typer av verksamheter när det gäller kassaflödesanalys och investeringsbedömning. En uppgift för ekonomistyrningen är att sammanföra hållbarhetsaspekter, såsom ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet, med ekonomistyrningens styrmedel för att uppnå en hållbar utveckling. Det övergripande kursmålet är att skapa en grund för vidare studier i företagsekonomi.
Efter avslutat kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
1. redogöra för begrepp inom ekonomistyrning.
2. tillämpa ekonomistyrningens begrepp, modeller och samband för att kunna förklara i vilka situationer respektive styrmedel är lämpligt att använda samt effekterna därav.
Färdighet och förmåga
3. analysera och lösa grundläggande problem inom ekonomistyrning baserat på teorier, modeller och metoder.
4. använda kalkylsystem (Excel eller liknande).
5. identifiera problem, värdera och tolka information och strukturera beslutsunderlag samt förmedla detta i muntliga presentationer och skriftlig rapportering i enlighet med ett akademiskt förhållningssätt.
6. integrera hållbarhetsaspekter med företagsekonomiska perspektiv på organisationer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
7. analysera och reflektera kring styrning av verksamheter i organisationer.
Kursen genomförs i form av blended learning, vilket innebär att studenten självständigt tar del av kursmaterial och aktiviteter både före, under och efter schemalagda aktiviteter och arbetar med uppgifter både självständigt och i samarbete med andra.
Arbetsformerna omfattar föreläsningar, övningar, grupparbete, seminarium och självstudier.
Individuell examination (5 hp) (UV) (Lärandemål: 1, 2, 3, 6)
Projekt, examineras i grupp (2,5 hp) (U,G) (lärandemål: 4, 5, 6, 7).
Individuell bedömning sker för samtliga lärandemål.
För godkänt på hela kursen krävs att samtliga examinationer är godkända. För väl godkänt på hela kursen krävs dessutom betyget väl godkänt på Individuell examination.
• Almqvist, R., Graaf, J., Jannesson, E., Parment, A. & Skoog, M. (senaste upplagan). Boken om ekonomistyrning. Studentlitteratur, Lund.
• Almqvist, R. Graaf, J. & Parment, A. (senaste upplagan). Boken om ekonomistyrning. Övningsbok med lösningar. Studentlitteratur, Lund.
• Backman, J. (senaste upplagan). Rapporter och uppsatser. Studentlitteratur, Lund.
Övrig litteratur tillhandahålles elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.