Grundnivå
Grundläggande behörighet.
Kursen kräver även förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning
alternativt
dokumentation som styrker ett års erfarenhet av pedagogiskt arbete inom förskola, fritidshem eller grundskola, lägst halvtid under en tvåårsperiod.
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Inget huvudområde
Kursen syftar till att deltagaren ska utveckla sin teoretiska, metodiska och didaktiska kompetens när det gäller undervisning med Visual Thinking Strategies i mångkulturella klassrum i de tidiga skolåren.
I kursen introduceras Visual Thinking Strategies. Kursen behandlar visual literacy som en stödstrategi för att etablera interkulturell dialog i klassrummet. Genom analys av multimodal kommunikation, lärandeteorier och interkulturalitet planerar och skapar studenten en lektionsserie / lärandesituation med strategier som bygger på visuellt tänkande för att främja barns språkutveckling och begreppsförståelse i ett multikulturellt klassrum.
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
- beskriva och förklara visual literacy i multikulturella klassrum / lärandemiljöer i de tidiga skolåren
- planera en lektionsserie / lärandeaktivitet i Visual Thinking Strategies för barn i de tidiga skolåren i en multikulturell skolmiljö.
Kursen ges som en kombination av distansundervisning och campusförlag undervisning. Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier, och grupparbete. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan deltagare och lärarutbildare inom högskolan.
Prov 1: Essä (Essay), 4 hp. I detta prov examineras mål 1
Prov 2: Muntlig presentation (Oral presentation), 3,5 hp. I detta prov examineras mål 2
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på båda delarna av examinationen.
Cappello, Marva och Walker, Nancy. 2016. Visual Thinking Strategies: Teachers’ Reflection on Closely Reading Complex Visual Text Within the Disciplines. The Reading Teacher 70 (3). (9 s)
Council of Europé. 2009. Autobiography of Intercultural Encounters: Context, concepts, and theories. (28 s)
Hailey Dabney, Miller Alexa och Yenawine, Philip. 2015. Understanding Visual Literacy: The Visual Thinking Strategies Approach. I Baylen, Danilo och D'Alba, Adriana (red) Essentials of Teaching and Integrating Visual and Media Literacy. New York: Springer, Cham (20 s)
Huh, Keun Young. 2016. Visual Thinking Strategies and Creativity in English Education. In Indian Journal of Science and Technology, vol 9 (S1). (6 s)
Kress, Gunther och Van Leeuwen, Theo. 2006. Reading Images: The Grammar of Visual Design. Routledge: New York. (312 s)
Yenawine, Philip. 2018. Visual Thinking Strategies for Preschool: Using Art to Enhance Literacy and Social Skills. Cambridge, MA: Harvard Education Press. (192 s)
Kortare texter kan tillkomma.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.