Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c och Engelska 6.
Inget huvudområde
Kursen ingår i huvudområdet företagsekonomi på nivå 1-30 hp
Kursen ger en introduktion till grundläggande begrepp, modeller och teoretiska perspektiv inom marknadsföring. En viktig utgångspunkt är kundens behov, oavsett om det är en slutkonsument eller ett företag/organisation. Denna kunskap behövs för att genomföra marknadsföringsaktiviteter men också när man skapar en relation och ett samspel med kunden. Om ett företag eller organisation kan erbjuda attraktiva produkter och/eller tjänster så kan marknadsföringen vara nyckeln till att bli konkurrenskraftig på marknaden. I bästa fall blir det ett unikt erbjudande som även leder till en hållbar konkurrensfördel. Då skapas lönsamhet och överlevnad över tid.
Begrepp, ramar, teorier och praktiska metoder är viktiga för att kunna förstå, diskutera och analysera företag och organisationers praktik inom marknadsföring. Detta sker på föreläsningar och i seminarier.
Kursen tar upp olika förutsättningar och utmaningar inom marknadsföring för olika typer av organisationer i relation till deras tekniska, ekonomiska och institutionella omvärld. Kursen hjälper också studenterna att få kunskap att möta affärs- och samhälleliga utmaningar för hållbarhet.
Viktiga teman inom marknadsföring belyses såsom kundvärde, kundrelationer, marknadsföringsstrategi, omvärldsanalys, marknads- undersökningar, hållbar marknadsföring, konsumentbeteende, industriell marknadsföring, segmentering, differentiering, varumärken, prissättning, marknadskanaler, marknads- kommunikation, konkurrensfördelar, digital marknadsföring med mera.
Det övergripande kursmålet är att skapa en grund för vidare studier i företagsekonomi.
Efter att ha genomfört kursen ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1. förklara grundläggande begrepp, modeller och teoretiska perspektiv inom ämnesområdet marknadsföring
Färdigheter och förmågor
2. identifiera och diskutera organisationers verksamhet och utmaningar genom att tillämpa teoretisk kunskap inom marknadsföring.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
3. analysera och kritiskt värdera marknadsföringen för olika organisationer samt för olika produkter och tjänster, med speciellt fokus kring utmaningar inom hållbarhet.
4. värdera och kritiskt förhålla sig till vetenskapliga metoder inom företagsekonomi och inom marknadsföring i synnerhet.
Kursen genomförs i form av blended learning, vilket innebär att studenten självständigt tar del av kursmaterial och aktiviteter både före, under och efter schemalagda aktiviteter och arbetar med uppgifter både självständigt och i samarbete med andra.
Arbetsformerna omfattar föreläsningar, seminarier och självstudier.
Individuell examination (5 hp) (UV) (Lärandemål: 1, 2)
Projekt (med skriftlig rapport i grupp och med tillhörande seminarium) (2,5 hp) (UG) (Lärandemål: 3, 4)
Individuell bedömning sker för samtliga lärandemål.
För godkänt på hela kursen krävs att samtliga examinationer är godkända. För väl godkänt på hela kursen krävs dessutom betyget väl godkänt på Individuell examination
- Backman, J. (senaste upplagan). Rapporter och uppsatser. Studentlitteratur, Lund.
- Kotler, P., Armstrong, G. & Parment, A. (senaste upplagan). Marknadsföring teori och tillämpningar. Pearson, Essex.
Övrigt material tillhandahålles elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.