Grundnivå
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2 och Engelska 6.
Inget huvudområde
Kursen ingår i huvudområdet Miljövetenskap på nivå 1-60 hp.
Ingår i programmet Miljövetarprogrammet – Människa, Miljö, Samhälle
Kursen syftar till att den studerande ska erhålla grundläggande kunskap om miljöfrågornas historia ur ett humanekologiskt perspektiv. Kursen syftar även till att den studerande utvecklar ett kritiskt förhållningsätt baserat i miljöetikens teorier och hållbar utveckling. Vidare ska den studerande utveckla kunskap om och färdighet i att anlägga ett humanistiskt och samhällsvetenskapligt förhållningssätt till kunskap, fakta och vetenskap i förhållande till det miljövetenskapliga fältet.
Kursen ger en humanekologisk introduktion till miljöfrågornas historia samt en introduktion till miljöetiska teorier och hållbar utveckling. Vidare innehåller kursen introduktion till hur ett humanekologiskt och samhällsvetenskapligt kritiskt förhållningssätt till kunskap, fakta och vetenskaplighet i förhållande till det miljövetenskapliga fältet kan formuleras.
Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
1. redogöra för betydelsefulla miljöproblems bakgrund och historia
2. redogöra för miljöetiska teorier, begrepp och modeller
3. definiera och redogöra för ursprunget till begreppet hållbar utveckling
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
4. identifiera, relatera och jämföra olika miljöfrågor med historiska skeenden i förhållande till samhällsutveckling och resursförbrukning samt korrekt utrycka dessa med ett samhällsvetenskapligt förhållningssätt till kunskap, fakta och vetenskaplighet
5. kritiskt granska, med hjälp av miljöetiska teorier, olika materials- och individers-, gruppers- samt organisationers ställningstaganden
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
6. bedöma miljöetiska aspekter av hållbar utveckling
7. reflektera självständigt kring den egna arbetsinsatsen och ta ställning till resultatet av denna samt reflektera självständigt kring den egna kunskapsutvecklingen och ta ansvar för användningen av resultatet av denna
Kursens arbetsformer bygger på föreläsningar, seminarier, eget arbete och arbete i grupp. Utöver den schemalagda undervisningstiden förväntas den studerande arbeta självständigt och i grupp med informationssökning och individuell kunskapsinhämtning.
Skriftligt individuellt prov (7,5 hp) –mål 1-7 (UV)
Slutbetyg för hela kursen baseras på betyget för det individuella provet.
- UN General Assembly. (senast upplagan). Transforming our world: the Agenda 2030 for Sustainable Development (RES/70/1).
- Mosley, S. (senaste upplagan). The Environment in World History. Routledge
- Persson, C., Andersson, H., Dahlqvist, C., Nihlgård, B. & Bramryd, T. (senaste upplagan). Människa och miljö – en praktisk vägledning för projekt. Studentlitteratur.
- Torpman, O. (senaste upplagan). Miljöetik : från problem till lösning. Studentlitteratur AB.
Vetenskaplig, populärvetenskaplig och skönlitterär litteratur, artiklar och andra medieformer tillhandahålles av kursansvarig i form av länkar, filer, delas ut som papperskopia eller lånas på bibliotek (motsvarande max 300 sidor).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.