Avancerad nivå
Examen på grundnivå eller motsvarande, samt 5 hp högskolepedagogik.
Inga huvudområden
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår ej i huvudområde
Syftet med kursen är att kursdeltagaren ska utveckla didaktisk och pedagogisk kunskap och kompetens att kunna skapa och utveckla digitala och öppna utbildningsresurser inom högskolesammanhang.
Kursen fokuserar på utveckling av digitala förmågor inom högskolepedagogiska sammanhang, inom följande områden: professionellt engagemang; digitala resurser, inklusive AI-verktyg; undervisning och lärande; bedömning; att bredda deltagandet och skapa en inkluderande miljö genom digitala resurser samt att underlätta studenters digitala förmåga som kreatörer.
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna:
- jämföra teoretiska ramverk för lärande i digitala lärandemiljöer,
- motivera val av digitala verktyg utifrån forskning,
- reflektera över sin egen pedagogiska praktik i den digitala miljön,
- skapa digitala kursupplägg/kursmoment samt motivera gjorda pedagogiska val utifrån forskning.
Kursens arbetsformer är grupparbete, webbinarier och individuellt arbete. Aktivt deltagande i webbaserat samarbete och kreativt användande av digitala verktyg för kollaborativt arbete och lärande är en viktig del av kursen.
Kursen fokuserar på gemensamt kunskapsbyggande med såväl andra kursdeltagare som lärare genom att bidra till arbetet med egna perspektiv som är byggda på egen erfarenhet, reflektion och tolkning.
Prov 1: Muntlig presentation (Oral Presentation), 2 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 3.
Prov 2: Skriftlig text (Written Text), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 4.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Ansari, Jamal Abdul Nasir & Ali Khan, Nawab (2020). Exploring the role of social media in collaborative learning the new domain of learning. Smart Learning Environments, 7(1), 1–16. https://doi.org/10.1186/s40561-020-00118-7
Conceição, Simone C. O.; Howles, Les L. & Mandernach, Jean B. (2021). Designing the Online Learning Experience: Evidence-Based Principles and Strategies. Sterling: Stylus Publishing, LLC. (212 s)
Kwon, Kyungbin; Liu, Ying-Hsiu & Johnson, LaShaune P. (2014). Group regulation and social-emotional interactions observed in computer supported collaborative learning: Comparison between good vs. poor collaborators. Computers & Education , 78, 185–200. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.06.004
Lowenthal, Patrick R. & Dennen, Vanessa P. (2017). Social presence, identity, and online learning: research development and needs. Distance Education, 38(2), 137–140. https://doi.org/10.1080/01587919.2017.1335172
Ytterligare litteratur kan tillkomma (max 200 sidor).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Design av digitalt lärande inom högre utbildning