Kursplan med gällandedatum 2026-01-19
Benämning
Verksamhetsförlagd utbildning I
Engelsk benämning
Teacher-supervised Placement I
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Kursen ges på svenska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden
Fastställandedatum
2025-10-29
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Kursen är en del av VAL, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning (2011:689) om vissa behörighetsgivande examina för legitimation som lärare och förskollärare och om högskoleutbildningar för vidareutbildning av lärare och pedagogisk personal inom förskolan som leder till lärar- eller förskollärarexamen.
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är en del av VAL, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning (2011:689) om vissa behörighetsgivande examina för legitimation som lärare och förskollärare och om högskoleutbildningar för vidareutbildning av lärare och pedagogisk personal inom förskolan som leder till lärar- eller förskollärarexamen.
Innehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela läraruppdraget inom relevant inriktning och ämne. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sin förmåga att reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet, det vill säga över hur teorier och forskningsresultat samt egna och andras erfarenheter kan bidra till att utveckla den egna undervisningen och skolans verksamhet.
I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning med handledning. Kursen behandlar skolans och lärarens uppdrag och verksamhet i praktiken. Lärarens uppdrag och skolan som pedagogisk miljö är i fokus. Det betyder att ledarskap, kommunikation, sociala relationer och skolans värdegrund är centrala.
Med stöd av handledare ska studenten planera, leda, genomföra och reflektera över genomförd undervisning utifrån gällande styrdokument och därmed pröva och utveckla sitt pedagogiska ledarskap och sin undervisning. Studenten ska använda ämneskunskap och ämnesdidaktisk kunskap samt teoretiska och etiska perspektiv hämtade från de högskoleförlagda kurserna.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. planera, leda och genomföra undervisning relaterad till skolans styrdokument, ämneskunskap och ämnesdidaktisk kunskap samt reflektera över i detta sammanhang gjorda erfarenheter
2. verka i enlighet med skolans värdegrund och uppdrag i kommunikation och samspel med elever och vuxna samt reflektera, själv och tillsammans med andra, över gjorda erfarenheter i relation till skolans styrdokument
3. reflektera över det egna läraruppdraget och skolans verksamhet i relation till vetenskap och beprövad erfarenhet samt identifiera och motivera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.
Arbetsformer
Vfu genomförs på halvtid med krav på obligatorisk närvaro.
Kursen inleds med en obligatorisk kursintroduktion där kursens lärandemål, upplägg, examination och betygskriterier presenteras och förklaras. I mötet diskuterar studenten sina strategier för att stärka sin kompetens att uppnå lärandemålen.
Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i enskilt och gemensamt kunskapsbyggande med handledare, vfu-lärare, kurskamrater och kollegor. Studenten bidrar aktivt med erfarenheter, reflektioner och perspektiv.
Studenten tar aktiv del i skolans löpande arbete med bland annat planering, undervisning, bedömning, betygsättning, utvecklingssamtal, utvärdering, arbetslagsträffar, fortbildningsdagar och samverkan med vårdnadshavare samt andra möten. I kursen ingår att studenten genomför undervisning som handledaren observerar.
Studenten reflekterar kontinuerligt över sin professionsutveckling, både självständigt och tillsammans med handledare och vfu-lärare och dokumenterar denna löpande.
Vid vfu-lärarens besök genomförs undervisning och ett flerpartssamtal i vilket studenten reflekterar över den genomförda undervisningen tillsammans med handledaren och vfu-läraren. En avstämning görs av studentens möjligheter att nå kursens övriga lärandemål.
Bedömningsformer
Vfu-läraren gör bedömningen baserat på genomförd verksamhetsförlagd utbildning, samt kursens examinationsuppgifter. Handledarens vfu-rapport tas i beaktande för lärandemål 1 och 2.
Lärandemål 1 examineras genom studentens skriftliga undervisningsplanering, studentens undervisning observerad av vfu-läraren samt studentens muntliga reflektion i ett flerpartssamtal.
Lärandemål 2 examineras genom studentens undervisning observerad av vfu-läraren, studentens muntliga presentation och reflektion vid det avslutande seminariet.
Lärandemål 3 examineras genom studentens skriftliga reflektion i ett paper.
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Litteratur som studenten väljer i samråd med universitetsläraren och handledare kan tillkomma.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
\-
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Student som påbörjat men avbryter eller inte fullföljer vfu-kurs erhåller betyget underkänd. Student som varit frånvarande på grund av sjukdom eller för vård av sjukt barn upp till 25% av kurstiden kan behöva komplettera sin frånvaro. Vid längre frånvaro sätts betyget underkänd. Studenten äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle.