Kursplan, gäller från 2025-09-01
Benämning
Procedurell generering av spelinnehåll
Engelsk benämning
Procedural Content Generation
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Kursen ges på engelska
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Inrättandedatum
2022-03-23
Fastställandedatum
2022-03-23
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
1. Engelska 6 från svensk gymnasieskola.
2. Minst 60 hp i huvudområdet datavetenskap varav minst 15 hp i programmering.
3. Antingen en genomförd kurs om minst 7,5 hp i datastrukturer och algoritmer *eller* en genomförd kurs om minst 7,5 hp i artificiell intelligens.
Huvudområde
CTDVA / Datavetenskap
Fördjupningsnivå
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet datavetenskap på nivå 61-90 hp och ges som fristående och valbar kurs.
Innehåll
Kursen innehåller följande moment:
- Introduktion till Procedural Content Generation (PCG) och dess roll
- Sökbaserad PCG
- Utvärdering av spelinnehåll
- Spelardriven PCG
- L-system; vegetation
- Fraktaler; terräng och landskap
- Banstrukturer
- Interaktiv narrativitet och designverktyg
Lärandemål
**Kunskap och förståelse**
För godkänd kurs ska studenten:
- ha god kännedom om vanligt förekommande PCG algoritmer
- redogöra för olika typer av spelinnehåll och exemplifiera traditionella PCG algoritmer för att generera specifika typer av spelinnehåll
**Färdighet och förmåga**
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- analysera kravbilden för PCG för ett spel eller en tänkt målgrupp
- analysera förmågan hos PCG algoritmer för att tillgodose kravbilden för PCG för ett spel eller en tänkt målgrupp
- tillämpa en uppsättning algoritmer för PCG
- implementera utvalda PCG algoritmer
- utvärdera en PCG algoritms generativa uttrycksrymd (”expressive range”)
- jämföra olika algoritmers generativa uttrycksrymder med varandra
**Värderingsförmåga och förhållningssätt**
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- reflektera över PCG:s roll inom speldesign och spelinnehåll
- värdera kvalitativa aspekter hos det genererade innehållet
- värdera olika metoder inom PCG i förhållande till givet spelinnehåll och speldesign
Arbetsformer
Föreläsningar, laborationer samt självstudier.
Bedömningsformer
Kursen examineras med hjälp av tentamen 3 hp (UV) och inlämningsuppgifter 4,5 hp (UV).
För Godkänd krävs att samtliga ingående moment genomförts och minst fått betyget Godkänd.
För Väl godkänd: Kraven för Godkänd samt att VG-givande moment har bedömts som Väl godkända.
Kurslitteratur
- Shaker, Togelius, and Nelson (2015).* Procedural Content Generation in Games: A Textbook and an Overview of Current Research*, PCG Book.com (tillgänglig som PDF)
- Aktuell forskningslitteratur (10-tal papers) och Internetkällor (ref.)
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.