Avancerad nivå
Examen på grundnivå eller motsvarande.
Inget huvudområde
Inget huvudområde
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin handledarkompetens i mötet med studenter som skriver uppsatser på grundläggande- och avancerad nivå.
I kursen behandlas handledning som en lärandeprocess med olika roller för handledare och studenter. Under kursen introduceras och bearbetas handledarrollens olika faser: komma igång, inspirera, återkoppla, bedöma och utvärdera. Vidare tar kursen upp utmaningar kring problemformulering, metodval, skrivprocessen, språkgranskning samt vad det innebär att handleda individuellt och i grupp.
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna förklara betydelsen av handledningsprocessen för och i vetenskapligt skrivande
- kunna resonera om faktorer som påverkar interaktionen mellan handledare och handledd
- kunna dokumentera, analysera och värdera autentiska handledningssituationer
- kunna sätta in sitt uppdrag som handledare i relation till relevanta ramverk och styrdokument
- visa förmåga att identifiera eget behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin handledarkompetens
- kunna utarbeta olika strategier för likvärdig behandling av studenter, anpassad efter grupp och individ
Studierna sker både individuellt och i grupp och bygger på kollegial respons och granskning. Arbetsformerna varierar mellan föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och diskussioner. I kursen används studenternas egna utmaningar och problem, vilka bedöms formativt. Malmö universitets lärplattform används.
Samtliga lärandemål examineras genom en skriftlig individuell, reflekterande inlämningsuppgift och ett seminarium i anslutning till denna.
Magnusson, Jenny & Zackariasson, Maria (2021). Handledning i praktiken: om studenters självständighet och akademiska litteracitet. Lund: Studentlitteratur. (224 s.)
Relevanta styrdokument för utbildning på grundläggande och avancerad nivå.
Övrigt utdelat material, ca 200 sidor
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.