EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2013

Kursplan våren 2013

Benämning

Fritidspedagogik: Lek och lärande i olika miljöer

Engelsk benämning

Recreation and Education: Playing and Learning in Different Environments

Kurskod

FP213B

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Gäller från

2012-12-19

Fastställandedatum

2012-12-19

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Se utbildningsplan.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 4 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla grundläggande kunskaper om barns lek och lärande i olika miljöer, där utomhuspedagogiken får en central roll. Vidare syftar kursen till att studenterna ska kunna analysera och problematisera dessa kunskaper utifrån olika teoretiska perspektiv. Därmed ska studenterna skaffa sig handlingsberedskap för att kunna använda sig av såväl inomhusmiljön som utomhusmiljön för att skapa en meningsfull fritid för barnen.

Innehåll

Kursen behandlar i huvudsak teorier om barns lärande i förhållande till lek och olika läromiljöer inom ämnesområdena matematik och naturvetenskap. Inom kursen använder studenterna dessa teorier för att planera, dokumentera, utvärdera och analysera verksamhet.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • definiera och exemplifiera barns lek utifrån teorier, samt redogöra för lekens betydelse för barns fysiska, psykiska, sociala och emotionella utveckling, även sett ur ett genusperspektiv (1)
  • redogöra för barns formella och informella lärande och problematisera dess betydelse för hur undervisning (verksamhet) kan bedrivas för att gynna och utveckla motivation och förståelse (2)
  • kunna redogöra för och reflektera över olika miljöers betydelse för barns lärande utifrån teoretiska perspektiv, samt kunna förhålla sig kritiskt till dessa (3)
  • kunna beskriva och diskutera hur undervisning/pedagogisk verksamhet i en undervisningsgrupp kan organiseras ur ett likvärdighetsperspektiv så att varje barns/elevs lärande och utveckling främjas i fritidshemmet (4)
  • kunna omvandla och konkretisera gällande styrdokument till en pedagogisk planering som inbegriper bedömning av elevers lärande, samt, genom film/foto, dokumentera laborativ och kreativ utomhusundervisning inom ämnesområdena matematik och naturvetenskap. (5)

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, kamratrespons, seminarier och föreläsningar. Studenterna deltar i olika workshops inom de olika temaområdena. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.

Bedömningsformer

Tre examinationer ingår i kursen. En examination, där studenterna i grupp gör en skriftlig pedagogisk planering utifrån kursens teman och utifrån styrdokumentet omvandlar till konkreta lärandesituationer inom ämnesområdena matematik och naturvetenskap i utomhusmiljö. I denna examination ingår också en skriftlig gruppvis kamratrespons på annan grupps pedagogiska planering. I den andra examinationen har delar av gruppens pedagogiska planering genomförts med en elevgrupp och dokumenterats, vilken redovisas muntligen i valbar digital form. Den tredje examinationen består av en individuell skriftlig analys av den egna pedagogiska planeringen utifrån kurslitteraturen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Baldin, Jutta (2010). Barndomens geografi och platser för nuet. Möjligheter och utmaningar i Qvarsebo, Jonas och Tallberg Broman, Ingegerd (red) Från storslagna visioner till professionell bedömning (10 s)http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/11565/rou22010.pdf?sequence=1
Gärdenfors, Peter (2010). Lusten att förstå. Om lärande på människans villkor. Stockholm: Natur och Kultur (284 s)
Jönsson, Anders (2011). Lärande bedömning. Lund: Gleerups (176 s)
Klerfelt, Anna och Haglund, Björn (red) (2011). Fritidspedagogik –fritidshemmets teorier och praktiker. Stockholm: Liber AB (valda delar, ca 100 s)
Lundegård, Iann; Wickman, Per-Olof och Wohlin, Ammi (2004). Utomhusdidaktik. Lund: Studentlitteratur (209 s)
Molander, Kajsa; Hedberg, Per; Bucht, Mia; Wejdmark, Mats och Lättman–Masch, Robert (2005). Att lära in matematik ute. Falun: Naturskoleföreningen, Ljungbergsfonden (140 s)
Nordin-Hultman, Elisabeth (2004). Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande. Stockholm: Liber (valda delar, ca 100 s)
Sandberg, Anette (2008). Miljöer för lek, lärande och samspel. Lund: Studentlitteratur (168 s)
Wejmark, Mats och Lättman-Masch, Robert (2007). Att lära in ute året runt. Falun: Ljungbergsfonden. (valda delar, ca 100 s)
Åkerblom, Petter (2006). Ut och lek! Kreativa utemiljöer för barn och unga. Rapport 2:2006, Movium (40 s)
Øksnes, Maria (2010). Lekens flertydighet. Perspektiv på barn lek og fritid. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag (valda delar, ca 100 s)

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.