Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Barndom och lärande: Förskola och förskollärarprofession i förändring
Engelsk benämning
Childhood and Education: Preschool and Profession in Change
Kurskod
FO702A
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2015-10-05
Gäller från
2015-10-05
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO701A Barndom och lärande: Verksamhetsutveckling, kvalitetsarbete och dokumentation (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten fördjupar sina kunskaper och problematiserar den egna utvecklingen och professionens förändring och kontinuitet. Vidare syftar kursen till att studenten omsätter kunskaper, aktuella frågor och analyser i organiserande och genomförande av en vetenskaplig konferens.
Innehåll
Inom kursen studeras förskolans och förskollärarprofessionens förändring och kontinuitet genom aktuell internationell och nationell forskning, relevanta rapporter, vägledande dokument och debatt. Kursen ger också möjlighet för studenten att värdera och kommunicera sin egen kunskapsutveckling i relation till förskolans uppdrag. Kursens frågor och teman belyses och behandlas inom ramen för en vetenskaplig konferens som anordnas av studenterna själva. Studentens individuella insats handlar om att skriva fram abstract till konferensen, granska andra studenters bidrag, presentera sitt eget bidrag inom ramen för en konferens session, och ta aktivt del i konferensens genomförande. Inom ramen för kursen ges vidare möjlighet att utvärdera och diskutera utbildningens innehåll och form.
Som en del av akademisk literacy behandlas och examineras här studentens förmåga skriva fram ett vetenskapligt och teoretiskt förankrat abstract, samt presentera detta på ett tydligt och kommunikativt sätt inom ramen för en konferens.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- problematisera förskollärarprofessionens förändring och kontinuitet
- värdera den egna kunskapsutvecklingen i relation till förskolans aktuella uppdrag
- organisera och genomföra en vetenskaplig konferens om aktuella frågor i förskola och förskollärarprofession
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Gruppvis planering och genomförande av, samt individuellt deltagande i, vetenskaplig konferens (mål 1, 2, 3)
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Brante, T. (2014) Den professionella logiken. Hur vetenskap och praktik förenas i det moderna kunskapssamhället Stockholm: Liber (360 s.)
Colnerud, G. & Granström, K. (2015) Respekt för lärarprofessionen. Om lärares yrkesspråk och yrkesetik. Stockholm: Liber (190 s.)
Florin, C. (1990) Kampen om katedern: feminiserings- och professionaliseringsprocessen inom svenska folkskolans lärarkår 1860-1906. Stockholm: JÄMFO
http:www.diva-portal.org/smash/get/diva2:642087/FULLTEXT02.pdf
Kusima, M & Sandberg, A. (2011) ”Preschool teachers’ and student preschool teachers’ thoughts about professionalism in Sweden”. In: Dalli, C & Urban, M (eds) Professionalism in Early Childhood Education and Care London: Routledge, pp. 55-64. (11 s.)
Lilja, P. Negotiating Teacher Professionalism. On the Symbolic Politics of Sweden’s Teacher Unions. Malmö: Malmö University. (kap 3 & 7, 33 s.)
Reagan, T. (2010) ”The Professional Status of Teaching” in: Bailey, R., Barrow, R., Carr, D. & McCarthy, C. (eds.) The SAGE handbook of Philosophy of Education London: Sage, pp. 209-221 (12 s.)
Vallberg-Roth, A-C. (2011) De yngre barnens läroplanshistoria. Lund: Studentlitteratur. (200 s)
Dessutom tillkommer individuellt vald litteratur i relation till studentens examinationsuppgift.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.