Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Barndom och lärande: Verksamhetsutveckling, kvalitetsarbete och dokumentation
Engelsk benämning
Childhood and Education: Organizational Development, Quality Improvement and Documentation
Kurskod
FO701A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2016-06-09
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO207A Barndom och lärande: Perspektiv på barndom och barns uppväxtvillkor (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att de studerande ska fördjupa sina kunskaper om förskollärarens ansvar för förskolans utveckling samt kvalitetsarbete i förhållande till dokumentation, bedömning och samverkan.
Innehåll
Innehåll och mål studeras såväl som delar och ur ett helhetsperspektiv. Centrala kunskapsområden är
1. Kvalitetsdiskurser samt kvalitet och kvalitetsarbete i praktiken,
2. Utvärdering och utveckling,
3. Dokumentation, bedömning och pedagogisk dokumentation,
4. Samarbete med barn och vårdnadshavare, det delade ansvaret, utvecklingssamtal.
Inom kursen synliggörs och bearbetas olika definitioner och former av kvalitet och kvalitetsarbete. Kvalitetsarbete diskuteras i förhållande till bedömning, dokumentation och samverkan, och granskas utifrån specialpedagogiska och normkritiska frågor och perspektiv.
I kursen förväntas studenten relatera sina egna erfarenheter inom förskolans verksamhet till kursens centrala innehåll.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- kritiskt reflektera över och formulera mål och strategier för kvalitetsarbete i förskola ur ett likvärdighetsperspektiv
- granska och värdera hur dokumentations- och bedömningsformer används och kan användas i förskoleverksamhet
- planera, gestalta och utvärdera kvalitet i ett projekt om samarbete med vårdnadshavare om barns utveckling, lärande och välbefinnande
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på ett undersökande förhållningssätt och att de studerande deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. De studerande förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag, utöver de schemalagda aktiviteterna som kursen bygger på.
Bedömningsformer
Examinationen om 15 hp består av två prov.
Första delen examineras i form av ett reflektionspaper (lärandemål 1 och 2).
Andra delen examineras i form av en gestaltning som bygger på en skriftlig projektplan (lärandemål 1 och 3).
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på en övervägande del av kursens poängomfattning.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Kurslitteratur och övriga läromedel
Biesta, Gert (2011) God utbildning i mätningens tidevarv. Stockholm: Liber. (260 s).
Dahlberg, Gunilla; Moss, Peter & Pence, Alan. (2014). Från kvalitet till meningsskapande - Postmoderna perspektiv exemplet förskolan, 3. uppl. Liber: Stockholm. ( 295 s).
Drugli, May-Brit & Ragnhild Onsøien. (2010). Vanskelige foreldresamtaler - gode dialoger. Norge/Oslo: Cappelen akademisk (149 s).
Eidevald, Christian. (2013). Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan: hallå, hur gör man? Stockholm: Liber (215 s).
Lindgren, Anne-Li. (2016). Etik, integritet och dokumentation i förskolan. 1. uppl. Malmö: Gleerups (128 s).
Lindgren, Anne-Li & Sparrman, Anna (2010). Visual documentation as a normalizing practice: A new discourse of visibility in preschool. Surveillance & Society. 7(3/4). 248-261. (14 s).
Markström, Ann-Marie & Simonsson, Maria (2013). Utvecklingssamtal i förskolan. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur (133 s).
Sheridan, Sonja & Pramling Samuelsson, Ingrid (2016). Barns lärande: fokus i kvalitetsarbetet. Upplaga 2 Stockholm: Liber (122 s).
Skolinspektionen. (2016). Förskolans kvalitet och måluppfyllelse 2015-2017 - delrapport 1. Rapport 2015:3. (35 s)
Skolverket. (2016). Allmänna råd med kommentarer: Förskolan. Skolverket: Stockholm (50 s.)http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf3585.pdf%3Fk%3D3585
Skolverket. (2012). Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan: pedagogisk dokumentation. Skolverket: Stockholm (74 s).
Svenning, Bente (2011). Vad berättas om mig?: barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation. Lund: Studentlitteratur (110 s).
Åsén, Gunnar (red.) (2015). Utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan. Stockholm: Liber (244 s).
Källor tillkommer, varav minst två internationellt publicerade vetenskapliga artiklar eller motsvarande. Dessa väljs i samråd med handledare
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.