Kursplan våren 2015
Kursplan våren 2015
Benämning
Barndom och lärande: Verksamhetsutveckling, kvalitetsarbete och dokumentation
Engelsk benämning
Childhood and Education: Organizational Development, Quality Improvement and Documentation
Kurskod
FO701A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2014-03-20
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO207A Barndom och lärande: Perspektiv på barndom och barns uppväxtvillkor (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att de studerande ska fördjupa sina kunskaper om förskollärarens ansvar för och möjligheter till verksamhetsutveckling i förskola och/eller i förskoleklass. Särskilt fokus vilar på kvalitet och kvalitetsarbete i förskoleverksamhet. Dokumentation och bedömning liksom utvärdering och utveckling utgör centrala begrepp och forskningsområden för de studerande att vidareutveckla sina kunskaper om.
Innehåll
Kursen innehåller och utgår ifrån följande områden. Innehållet studeras såväl i sina delar som ur ett helhetsperspektiv. Områdena är:
- utvärdering och utveckling
- kvalitetsdiskurser samt kvalitet och kvalitetsarbete i praktiken
- dokumentation som fenomen i tiden, dokumentation och bedömning samt pedagogisk dokumentation
- projektarbete där kvalitetsutveckling kopplas till verksamhetsutveckling för att gynna barns lärande och utveckling inom valfria områden
Inom kursen synliggörs och bearbetas definitioner av och former för utvärdering och utveckling, kvalitet och kvalitetsarbete samt dokumentation och bedömning i förhållande till förskolans och förskoleklassens verksamheter.
Med varierande arbetsformer belyses kursens innehåll och centrala områden med olika infallsvinklar. Studenterna ges möjlighet att fördjupa sig i och problematisera de centrala begreppen och områdena med stöd av aktuell forskning, praktisk erfarenhet samt möjlighet att tillämpa sina kunskaper i ett projektarbete.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- visa fördjupad förståelse för förskollärarens ansvar för att utvärdera och utveckla förskoleverksamhet
- analysera och problematisera kvalitet och kvalitetsarbete i förskoleverksamhet
- kritiskt granska och nå insikt om hur dokumentations- och bedömningsformer används och kan användas i förskoleverksamhet
- utvärdera, planera och dokumentera ett projekt som syftar till kvalitetsutveckling i förskoleverksamhet med koppling till barns lärande och utveckling
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på ett undersökande förhållningssätt och att de studerande deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. De studerande förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag, utöver de schemalagda aktiviteterna som kursen bygger på.
Bedömningsformer
Examinationen består av två delar.
- Individuellt författat paper utifrån ett empiriskt underlag. Examinerar lärandemål 2, 3.
- Utvärdering, planering och ”genomförande” av ett projekt (utifrån en befintlig verksamhetsplan). Genomförande och dokumentation sker i grupp. Själva ”genomförandet” av planen, eller delar av densamma, gestaltas vid ett examinerande seminarium. Examinerar lärandemål 1, 4.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Kurslitteratur kan tillkomma vid kursstart.
Biesta, Gert (2011) God utbildning i mätningens tidevarv. Stockholm: Liber (260 s)
Bergström, Göran & Boréus, Kristina (2000): Textens mening och makt: Metodbok i samhällsvetenskaplig textanalys. Lund: Studentlitteratur (344 s)
Eidevald, Christian (2013) Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan: hallå, hur gör man? Stockholm: Liber (215 s)
Elfström, Ingela (2004) Varför individuella utvecklingsplaner? En studie om ett nytt utvärderingsverktyg i förskolan. Stockholm, Lärarhögskolan (155 s)
Anne-Li Lindgren & Anna Sparrman: Visual documentation as a normalizing practice: A new discourse of visibility in preschool. Surveillance & Society 7(3/4), 248-261 (14 s)
www.surveillance-and-society.org/ojs/index.php/journal/article/viewFile/documentation/documentation
Persson, Sven (2008) Forskning om villkor för yngre barns lärande i förskola, förskoleklass och fritidshem. Vetenskapsrådets rapportserie. Stockholm: Vetenskapsrådet. (119 sidor) www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2008_11.pdf
Skolinspektionen (2011) Förskolans pedagogiska uppdrag: Kvalitetsgranskning, Rapport 2011:10 (52 sidor)
www.skolinspektionen.se/Documents/Kvalitetsgranskning/forskolaped/kvalgr-forsk-slutrapport.pdf
Skolverket (2012) Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan: Pedagogisk dokumentation (74 s) www.skolverket.se/publikationer?id=2808
Svenning, Bente (2011) Vad berättas om mig?: Barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation. Stockholm: Studentlitteratur (110 sidor)
Vallberg Roth, Ann-Christine (2013) Nordisk komparativ analys av riktlinjer för kvalitet och innehåll i förskola. Oslo: Nordiska ministerrådet (174 sidor) (finns även som artikel på engelska i Nordic Early Childhood Education Research)
Åsen, Gunnar & Vallberg Roth, Ann-Christine (2012) Utvärdering i förskolan: En forskningsöversikt. Stockholm: Vetenskapsrådet (86 sidor)
www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/2012_06.pdf
Övrig litteratur väljs av de studerande i samråd med handledare utifrån vald inriktning i projektarbete.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.