Kursplan våren 2025
Kursplan våren 2025
Benämning
Barndom och lärande: Examensarbete
Engelsk benämning
Childhood and Education: Basic Level Degree Project
Kurskod
FO277A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2022-01-26
Gäller från
2022-01-26
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV222A Forskning för utveckling i förskola (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sin förmåga att formulera och genomföra utvecklingsinsatser som syftar till varaktig och hållbar förändring, utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt samt identifierade problem och behov i förskolan.
Innehåll
I kursen planeras, genomförs och analyseras ett pedagogiskt utvecklingsarbete utifrån ett identifierat behov i förskolan med relevans för yrkesutövningen. För såväl inventering av behov som för genomförande av aktionsprojektet involverar studenten förskolans aktörer som deltagare. Som avslutning på kursen lägger studenten fram sitt arbete för opponering. Hela processen genomsyras av ett vetenskapligt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Formulera en vetenskaplig problemställning med relevans för yrket.
2. Redogöra för och relatera arbetet till forskning inom valt problemområde.
3. Beskriva och motivera ett utifrån vald problemställning lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt med redovisade forskningsetiska överväganden.
4. Analysera, tolka och diskutera insamlat material samt tydliggöra resultatets betydelse för professionen.
5. Presentera sitt arbete i en vetenskaplig text som är väl disponerad samt formellt och språkligt korrekt.
6. Kommunicera och försvara sitt arbete samt opponera på ett annat arbete.
Arbetsformer
Kursen är huvudsakligen distansbaserad. Föreläsningar och seminarier sker digitalt.
Bedömningsformer
Examinationen består av en individuellt eller i par författad text som beskriver planering, genomförande och analys av utvecklingsarbetet. Rapporten diskuteras under ett opponeringsseminarium, där studenten såväl opponerar på ett annat arbete som försvarar sitt eget.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Dahl, Marianne; Eek-Karlsson, Liselotte & Perselli, Ann-Katrin (red.) (2019). Att skapa en professionell identitet. Om utvecklingsinriktade examensarbeten i lärarutbildningen. Stockholm: Liber (210 s)
Denscombe, Martyn (2018). Forskningshandboken. För småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. 4. uppl. Lund: Studentlitteratur (506 s)
I övrigt ingår litteratur av relevans för det egna examensarbetet vilken väljs i samråd med handledaren.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.