Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2021-04-12

Kursplan med gällandedatum 2021-04-12

Benämning

Barndom och lärande: Naturvetenskap, teknik och didaktik

Engelsk benämning

Childhood and Education: Nature science, Technology and Didactics

Kurskod

FO267A

Omfattning

12 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för förskollärarprogrammet

Fastställandedatum

2021-01-19

Gäller från

2021-04-12

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO266A Barndom och lärande: Matematik, musik och didaktik (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen.

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling i relation till undervisning i förskolan.

Innehåll

I kursen studeras naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling med relevans för förskolans verksamhet. Med hjälp av ämneskunskaper och ett ämnesdidaktiskt språk diskuteras och problematiseras lekens betydelse för barns lärande inom naturvetenskap och teknik. Inom ramen för verksamhetsintegrerade dagar genomför studenten undervisning i naturvetenskap, teknik och musik med utgångspunkt i pragmatisk teori på partnerförskolor.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Redogöra för ämnesspecifika fenomen, begrepp och samband inom naturvetenskap och teknik
2. Kommunicera och resonera om naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling med ett ämnesdidaktiskt språk
3. Diskutera lekens betydelse för barns lärande inom naturvetenskap och teknik
4. Utveckla, analysera och värdera undervisning inom naturvetenskap och teknik med musik som medel och utgångspunkt i pragmatisk teori

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av exkursioner, studiebesök, laborationer, undersökningar, gestaltningar, grupparbeten, responsarbeten, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenten förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.

Bedömningsformer

Prov 1: Portfolio (Portfolio), 10 hp. I detta prov examineras lärandemål 2, 3 och 4 samt delar av lärandemål 1.
Prov 2: Skriftlig tentamen (Written Exam), 2 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på Prov 1.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Rosberg, Maria & Thulin, Susanne (2016). Naturvetenskapens bärande idéer. För förskollärare. Malmö: Gleerups förlag (245 s)
Bjurulf, Veronica (2013). Teknikdidaktik i förskolan. Riga: Norstedts (160 s)
Hasslöf, Helen (2009). Tankar om hållbar utveckling och lärande. Malmö (35 s)
Nilsson, Karin & Dahlbeck, Per (red.) (2018). Förskolans arbete med naturvetenskap och teknik. Lund: Studentlitteratur (117 s)
Skolverket (2020). Hållbar utveckling samt hälsa och rörelse i förskolan. https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/hallbarutveckling-samt-halsa-och-rorelse-i-forskolan [2021-01-12]
Sundberg, Bodil, Areljung, Sofie, Due, Karin, Ottander, Christina & Tellgren, Britt (2016). Förskolans naturvetenskap i praktiken. Malmö: Gleerups (131 s)
Vallberg Roth, Ann-Christine, Holmberg, Ylva, Löf, Camilla & Stensson, Catrin (2020). Didaktik – flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (s. 301-359) (59 s)
Ytterligare litteratur kan tillkomma via Canvas.

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).