Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Barndom och lärande: Matematik, musik och didaktik
Engelsk benämning
Childhood and Education: Mathematics, Music and Didactics
Kurskod
FO266A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för förskollärarprogrammet
Fastställandedatum
2022-05-24
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO265A Barndom och lärande: Literacy, musik och didaktik (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om matematik i relation till undervisning i förskola. Kursens syftar vidare till att studenten utvecklar förmåga att med musik som medel utmana barns matematiska kunnande.
Innehåll
I kursen studeras och diskuteras såväl lekens som undervisningens roll för barns matematiska lärande, med utgångspunkt i matematiska begrepp och aktiviteter relevanta för förskola. Inom ramen för kursens verksamhetsintegrerade dagar på partnerförskolor genomför studenten undervisning med musik som medel och med stöd i variationsteori. Kunskaper och erfarenheter analyserar och problematiserar sedan studenten utifrån ett interkulturellt perspektiv samt i förhållande till vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Redogöra för matematiska begrepp och samband dem emellan
2. Kommunicera och resonera om matematik med ett ämnesdidaktiskt språk
3. Diskutera lekens betydelse för barns matematiska lärande
4. Utveckla, analysera och värdera matematikundervisning med musik som medel och med utgångspunkt i variationsteori
5. Problematisera matematikundervisning i förskola ur ett interkulturellt perspektiv samt i förhållande till vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, responsarbete, filmade inslag, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenten förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig examination (Written Exam), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 1-2. Provet bedöms enligt betygsskalan U/G/VG.
Prov 2: Muntlig examination (Oral Exam), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 5. Provet bedöms enligt betygsskalan U/G.
Prov 3: Paper (Paper), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 3-4. Provet bedöms enligt betygsskalan U/G/VG.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs Väl godkänt på prov 1 och 3.
Kurslitteratur
Att ställa frågor och söka svar – samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (2020). Stockholm: Skolverket (177 s)
Bishop, Alan (1988). Mathematics Education in Its Cultural Context. Educational Studies in Mathematics. Vol. 19, No. 2, pp. 179-191 (12 s) (tillgänglig på internet)
Björklund, Camilla & Franzén, Karin (red) (2015). De yngsta barnens matematik. Stockholm: Liber (172 s)
Björklund, Camilla & Palmér, Hanna (2018). Matematikundervisning i förskolan. Stockholm: Natur och Kultur (273 s)
Helenius, Ola, Johansson, Maria, Lange, Troels, Meaney, Tamsin & Wernberg, Anna (2020). Matematikdidaktik i förskolan: att utveckla lekfulla, matematiska barn. 2 uppl. Malmö: Gleerups (208 s)
Läroplan för förskolan: Lpfö18 (2018). Stockholm: Skolverket (24 s) (tillgänglig på internet)
Löfgren, Bitten & Ebbelind, Andreas (2010). Mattemusik: en metod för ämnesintegrerat lärande. Stockholm: Sveriges utbildningsradio (128 s)
Stier, Jonas & Riddersporre, Bim (2019). Interkulturellt arbete i förskolan: med läroplanen som grund. Stockholm: Natur & Kultur (160 s)
Vallberg Roth, Ann-Christine, Holmberg, Ylva, Löf, Camilla & Stensson, Catrin (2020). Didaktik – flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (Del I, III & VI) (190 s)
Ytterligare litteratur kan tillkomma vid kursstart.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).