Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Barndom och lärande: Musik och barns mångsidiga utveckling
Engelsk benämning
Childhood and Education: Music and Children’s Multidimensional Development
Kurskod
FO262A
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2023-06-21
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO261A Barndom och lärande: Pedagogik och musik i förskola (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om förskolebarns mångsidiga utveckling. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i musikskapande med barn.
Innehåll
Inom kursen studeras barns mångsidiga utveckling ur ett utvecklingsvetenskapligt perspektiv. Särskild uppmärksamhet ägnas åt lekens och relationers betydelse för barns utveckling, lärande och välbefinnande i förskolan. Kursen behandlar även vad musik kan innebära i praktiken för verksamheten, dess innehåll och utformning, med fokus på barns mångsidiga utveckling. Inom ramen för akademisk litteracitet utvecklar studenten sina färdigheter i läsning av akademisk text.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Redogöra för och diskutera teorier om barns utveckling ur ett historiskt och förskolespecifikt perspektiv.
2. Resonera kring betydelsen av lek och relationer för barns mångsidiga utveckling, lärande och välbefinnande.
3. Planera och genomföra en musikstund.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av enskilt arbete och grupparbete, responsarbete, seminarier, workshops samt föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Kursen examineras i två delar. Den första utgörs av en skriftlig tentamen som examinerar lärandemål 1 och 2. Den andra delen utgörs av en muntlig och gestaltande tentamen och examinerar lärandemål 3.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Askland, Leif & Sataøen, Svein Ole (2014). Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt. Stockholm: Liber (240 s)
Edfelt, David (2017). Hjärna i förskolan. Vägen till barns lärande och utveckling. Stockholm: Gothia Fortbildning (223 s)
Hahne, Ingvar (red.) (2012). Våra bästa barnvisor. (2., [rev.] uppl.) Danderyd: Notfabriken (283 s)
Holmberg, Ylva (red.) (2014). Rösträtt: musik på barns villkor. Stockholm: Gehrman (154 s)
Jensen, Mikael (2013). Lekteorier. Lund: Studentlitteratur (250 s)
Nilsson, Birger & Gren, Katarina (red.) (2004). Elefantboken barnvisor och sånglekar. Mölndal: Lutfisken (208 s)
Riddersporre, Bim & Söderman, Johan (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm. Natur och Kultur (190 s)
Ytterligare text kan tillkomma och meddelas vid kursstart.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).