Kursplan hösten 2018
Kursplan hösten 2018
Benämning
Barndom och lärande: Pedagogik och musik i förskola
Engelsk benämning
Childhood and Education: Pedagogy and Music in Preschool
Kurskod
FO261A
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2018-03-20
Gäller från
2018-09-03
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om pedagogik i förskola. Kursen syftar även till att studenten ska introduceras till musik i förskolan.
Innehåll
Inom kursen studeras förskolans värdegrund och uppdrag. Utbildning i förskola studeras utifrån ett pedagogiskt perspektiv inom vilket omsorg, utveckling och lärande ses som en helhet. Barns erfarenheter och lek studeras i förhållande till pedagogik, praktik och musik i förskola. En sångaktivitet planeras, genomförs och diskuteras. Inom ramen för akademisk literacy introduceras studenten till grundläggande referenshantering.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- Redogöra för förskolans värdegrund och uppdrag
- Redogöra för begreppen omsorg, utveckling, lärande och problematisera dem ur ett pedagogiskt helhetsperspektiv
- Planera och genomföra en sångaktivitet utifrån barns erfarenheter och lek
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av enskilt arbete och grupparbete, responsarbete, seminarier, föreläsningar samt workshops i musik. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig examination (Written Exam), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Muntlig och gestaltande examination (Oral Exam and Performance), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
För betyget Väl godkänt på kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 1 och minst betyget Godkänd på prov 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Barnkonventionen, FN:s konvention om barnets rättigheter (2009). Stockholm: UNICEF Sverige (64 s.) (tillgänglig på Internet)
Barnrättskommitténs allmänna kommentarer nr 17 (2013) om Barns rätt till vila, fritid, lek och rekreation samt till det kulturella och konstnärliga livet (art. 31) (2013). Stockholm: Barnombudsmannen (24 s.) (tillgänglig på Internet)
Engdahl, Ingrid & Ärlemalm-Hagsér, Eva (red.) (2015). Att bli förskollärare. Mångfacetterad komplexitet. Stockholm: Liber (s. 61-222) (160 s.)
Hahne, Ingvar (red.) (2012). Våra bästa barnvisor. (2., [rev.] uppl.) Danderyd: Notfabriken (283 s.)
Halldén, Gunilla (2003). Barnperspektiv som ideologiskt eller metodologiskt begrepp. Pedagogisk forskning i Sverige, årg. 8, nr 1-2, s 12-23 (13 s.) (tillgänglig på Internet)
Halldén, Gunilla (red.) (2007). Den moderna barndomen och barns vardagsliv. Stockholm: Carlsson (199 s.)
Läroplan för förskolan Lpfö98 (2016). Stockholm: Skolverket (16 s.) (tillgänglig på Internet)
Nilsson, Birger & Gren, Katarina (red.) (2004). Elefantboken – barnvisor och sånglekar. Mölndal: Lutfisken (208 s.)
Persson, Sven (2014). Vad vill förskolan med barnet? I:Holmberg, Y. (red.) Rösträtt: musik på barns villkor. Stockholm: Gehrman (15 s.) (tillgänglig på Internet)
Riddersporre, Bim & Bruce, Barbro (red.) (2016). Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund. Stockholm: Natur & kultur (281 s.)
Riddersporre, Bim & Söderman, Johan (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm. Natur och Kultur (190 s.)
Öksnes, Maria & Sundsdal, Einar (2017). Leklust i förskolan – främja lekens egenvärde. Stockholm: Gothia Fortbildning (128 s.)
Ytterligare källor kan tillkomma vid kursstart.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).