Kursplan hösten 2020
Kursplan hösten 2020
Benämning
Barndom och lärande: Matematik och didaktik
Engelsk benämning
Childhood and Education: Mathematic and didactics
Kurskod
FO256A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för förskollärarprogrammet
Fastställandedatum
2020-05-19
Gäller från
2020-11-09
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO255A Barndom och lärande: Literacy och didaktik (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om matematik och matematikdidaktik i relation till undervisning i förskola.
Innehåll
I kursen studeras matematiska aktiviteter och begrepp med relevans för förskolans verksamhet. Med utgångspunkt i detta diskuteras och problematiseras såväl lekens som undervisningens roll i barns matematiska lärande. Inom ramen för kursens verksamhetsintegrerade dagar på partnerförskolor genomför studenten undervisning med stöd i variationsteori. Dessa erfarenheter analyserar och problematiserar sedan studenten utifrån ett interkulturellt perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Redogöra för matematiska begrepp och samband dem emellan
2. Kommunicera och resonera om matematik med ett ämnesdidaktiskt språk
3. Diskutera lekens betydelse för barns matematiska lärande
4. Utveckla, analysera och värdera matematikundervisning med utgångspunkt i variationsteori
5. Problematisera matematikundervisning i förskola ur ett interkulturellt perspektiv
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, responsarbete, filmade inslag, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenten förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Kursens prov består av ett paper, där samtliga lärandemål examineras.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bishop, Alan (1988). Mathematics Education in Its Cultural Context. Educational Studies in Mathematics. Vol. 19, No. 2, pp. 179-191 (12 s) (tillgänglig på internet)
Björklund, Camilla & Franzén, Karin (red) (2015). De yngsta barnens matematik. Stockholm: Liber (172 s)
Björklund, Camilla & Palmér, Hanna (2018). Matematikundervisning i förskolan. Stockholm: Natur och Kultur (273 s)
Helenius, Ola, Johansson, Maria, Lange, Troels, Meaney, Tamsin & Wernberg, Anna (2020). Matematikdidaktik i förskolan: att utveckla lekfulla, matematiska barn. 2 uppl. Malmö: Gleerups (208 s)
Läroplan för förskolan: Lpfö18 (2018). Stockholm: Skolverket (24 s) (tillgänglig på internet)
Reis, Maria (2015). Barn matematiserar och lär sig matematik. Stockholm: Liber (124 s)
Stier, Jonas & Riddersporre, Bim (2019). Interkulturellt arbete i förskolan: med läroplanen som grund. Stockholm: Natur & Kultur
Ytterligare litteratur kan tillkomma vid kursstart.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).