Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2017-08-28

Kursplan med gällandedatum 2017-08-28

Benämning

Barndom och lärande: Introduktion

Engelsk benämning

Childhood and Education: Introduction

Kurskod

FO243A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2017-03-20

Gäller från

2017-08-28

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska A + Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen.

Syfte

Kursens övergripande syfte är studenterna ska utveckla grundläggande kunskaper om förskolans framväxt, barndomens historia samt yngre barns utveckling och lärande utifrån olika teoretiska perspektiv.
Delkurs 1 syftar till att studenterna utvecklar grundläggande kunskap om skola, förskola och barndom i ett historiskt perspektiv.
Delkurs 2 syftar till att studenterna utvecklar grundläggande kunskap om utvecklingspsykologi och aktuell forskning om barns mångsidiga utveckling och livsvillkor.

Innehåll

Delkurser

Delkursens innehåll

I delkursen behandlas skola, förskola och barndom i ett historiskt och samhällspolitiskt perspektiv. Vidare studeras mänskliga rättigheter, barnkonventionen och lagar som ligger till grund för förskolans organisation. Studenterna introduceras till akademiska studier genom reflektionsövningar och litteraturseminarier, här med särskilt fokus på studieteknik.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • redogöra för förskolans organisation och relevanta styrdokument
  • redogöra för skolväsendets och förskolans historia
  • beskriva barndomens förändrade innebörder i en utbildningshistorisk kontext

Delkursens arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar.

Delkursens bedömningsformer

Skriftlig salstentamen (Written examination), 7,5 hp. I detta prov examineras samtliga mål för delkurs 1.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart

Delkursens innehåll

I delkursen studeras och problematiseras utvecklingspsykologiska teorier, och hur dessa ligger till grund för barndomspsykologins framväxt. Vidare analyseras relationer mellan dominerande teorier om utveckling och barnsyn, barns villkor och förskolans verksamhet. Kursen behandlar begreppen livsteman och kompetenser såsom de beskrivs i nyare utvecklingspsykologisk och barndomspsykologisk forskning. Inom ramen för akademisk literacy läggs i denna kurs särskild betoning på referenshantering och kamratrespons.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • beskriva och problematisera utvecklingspsykologiska teorier
  • beskriva barndomspsykologin och dess framväxt
  • beskriva livsteman och kärnkompetenser som betydelsebärande för barns utveckling, lärande och välbefinnande
  • skriva en text med god referenshantering

Delkursens arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar.

Delkursens bedömningsformer

Akademiskt paper (Academic paper). I detta prov examineras samtliga mål för delkurs 2.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Utbildning och förskola, 7.5 hp

Axelsson, Thom & Qvarsebo, Jonas (2010). Barndomens historiska framväxt. I: Riddersporre, Bim & Persson, Sven (red.). Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Liber (20 s)
Florin, Christina & Nilsson, Bengt (2000). ”’Något som liknar en oblodig revolution’: jämställdhetens politisering under 1960- och 70-talen”, Jämställdhetskommittén, Uppsala (98 s)
Heywood, Colin (2005). Barndomshistoria. Lund: Studentlitteratur (337 s)
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur (kap 1-4) (25 s)
Richardsson, Gunnar (2010). Svensk utbildningshistoria: Skola och samhälle förr och nu. Lund: Studentlitteratur (287 s)
Tallberg-Broman, Ingegerd (1995). Perspektiv på förskolans historia. Lund: Studentlitteratur (172 s)

Barndomspsykologi, 7.5 hp

Askland, Leif & Sataøen, Svein Ole (2014). Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt: Stockholm, Liber (240 s) ?
Berglund, Sara (2015). Skriv- och referensanvisningar. Malmö: Malmö högskola?
Bruce, Barbro & Bim Riddersporre (2012). Kärnämnen i förskolan. Nycklar till livslångt lärande.?Stockholm: Natur & Kultur (kap 1, 3-5) (150 s)
Bruner, Jerome (2014). Narrative, Culture, and Psychology. In A. Antonietti, E. Confalonieri, A. Marchetti (eds.), Reflective Thinking in Educational Settings: A Cultural Framework.?Cambridge University Press, pp. 221-226* (5 s)
Högskolan i Borås (2015). Guide till Harvardsystemet. Borås: Högskolan i Borås. Tillgänglig på: http://hb.diva-portal.org/smash/get/diva2:850239/FULLTEXT06.pdf?
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur (kap 5-9, 11, 13) (150 s)
Sommer, Dion (2009). Barndomspsykologi. Utveckling i en förändrad värld. Stockholm: Liber (kap 1, 3, 7) (80 s)
Litteratur kan tillkomma vid kursstart.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övrigt

För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på en övervägande del av kursens poängomfattning