Kursplan hösten 2014
Kursplan hösten 2014
Benämning
Barndom och lärande: Förskolepedagogik
Engelsk benämning
Childhood and Education: Pre-School Pedagogy
Kurskod
FO242A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2014-06-23
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO241A Barndom och lärande: Introduktion (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla förståelse för och kunna använda pedagogiska begrepp kopplade till yngre barns meningsskapande och lärande, samt utveckla förståelse för förutsättningar för förskolläraren och miljön som stöd till barns meningsskapande. Kursen syftar också till att studenterna ska kunna problematisera förskolepedagogikens möjligheter och utmaningar.
Innehåll
Kursen är en introduktion till förskolepedagogik ur olika perspektiv. I kursen behandlas olika pedagogiska och didaktiska perspektiv och studenterna ges möjlighet att prova och reflektera över olika pedagogiska metoder. Begrepp som pedagogik, didaktik, metodik och educare som relationen mellan lärande, fostran och omsorg studeras och problematiseras. Kursen behandlar vad förskolepedagogiskt kunnande innebära i praktiken, t.ex. att som förskollärare närma sig barns tankar och utmana dem och att skapa utrymme för barns meningsskapande. Lek studeras ur pedagogiskt perspektiv. I kursen tränar studenterna att tänka kring och att analysera pedagogiska situationer och skapa pedagogiska frågeställningar.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för olika pedagogiska och didaktiska perspektiv i förskola, samt jämföra olika synsätt på yngre barns lärande
- förklara och använda pedagogikens begrepp som redskap för analys av barns meningsskapande lek, språk och samspel
- utforska och analysera barns meningsskapande lek med utgångspunkt i autentiska samspelssituationer
- ge förslag på och diskutera hur en inkluderande och utforskande förskolemiljö kan gestaltas med utgångspunkt i observationer och intervjuer med barn.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier, föreläsningar och workshops.
Bedömningsformer
Kursen examineras i tre delar. I den första delen deltar studenten aktivt i tre seminarier med utgångspunkt i egna fältstudier kring barns meningsskapande lek samt barns syn på lärande och studier av olika pedagogiska perspektiv. Seminarierna förbereds genom att studenten tar med underlag i form av dokumenterade av fältstudier, läslogg samt egna frågeställningar till grund för seminariediskussionen (mål 1, 2, 3). I den andra delen utformar studenten i grupp en modell av en inkluderande och utforskande förskolemiljö som presenteras och diskuteras i studentgruppen (mål 4). Examinationens tredje del består av en hemtenta utifrån frågeställningar som utvecklats i studentgruppen (alla mål) .
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bergstedt, Bosse & Herbert, Anna (2011). //Pedagogik för förändring: frihet, jämlikhet, demokrati.// 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (243 s)
Eidevall, Christian (2013) – //Hallå, hur gör man?// //Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan.// Stockholm: Liber (215 s.)
Engdahl, Ingrid (2007). //Med barnens röst: ettåringar "berättar" om sin förskola.// Licentiatavhandling i barn- och ungdomsvetenskap Stockholm: Lärarhögskolan i Stockholm, 2007 (111 s) Tillgänglig på Internet: http://www.buv.su.se/polopoly_fs/1.44669.1320917429!/IOL_Forskning40_Ingrid_Engdahl.pdf//
Johansson, Eva (2005). //Möten för lärande: pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan. //[Ny utg.] Stockholm: Myndigheten för skolutveckling (247 s)
Tillgänglig på Internet: http:www.skolverket.se/publikationer?id=1830
Lillemyr, Ole Fredrik (2013) //Lek på allvar – en spännande utmaning.// Stockholm: Liber. (valda delar c:a 100 s)
Nordin-Hultman, Elisabeth (2004). //Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande.// Liber: Stockholm (248 s)
Pramling Samuelsson, Ingrid & Asplund Carlsson, Maj (2003). //Det lekande lärande barnet: i en utvecklingspedagogisk teori.// 1. uppl. Stockholm: Liber (239 s)
Vygotskij, Lev Semenovic? (1995). //Fantasi och kreativitet i barndomen.// Göteborg: Daidalos
Valbar litteratur tillkommer vid kursstart.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.