Kursplan hösten 2017
Kursplan hösten 2017
Benämning
Barndom och lärande: Introduktion
Engelsk benämning
Childhood and Education: Introduction
Kurskod
FO228A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2017-03-20
Gäller från
2017-08-28
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syfte
Kursens övergripande syfte är studenterna ska utveckla grundläggande kunskaper om förskolans framväxt, barndomens historia samt yngre barns utveckling och lärande utifrån olika teoretiska perspektiv. Vidare syftar kursen inom musikprofilen till att introducera studenterna till musik i förskolan.
Delkurs 1 syftar till att studenterna utvecklar grundläggande kunskap om skola, förskola och barndom i ett historiskt perspektiv.
Delkurs 2 syftar till att studenterna utvecklar grundläggande kunskap om utvecklingspsykologi och aktuell forskning om barns mångsidiga utveckling och livsvillkor.
Innehåll
Delkurser
Utbildning och förskola, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas skola, förskola och barndom i ett historiskt och samhällspolitiskt perspektiv. Vidare studeras mänskliga rättigheter, barnkonventionen och lagar som ligger till grund för förskolans organisation. Studenterna introduceras till akademiska studier genom reflektionsövningar och litteraturseminarier, här med särskilt fokus på studieteknik. Därtill planeras, genomförs och diskuteras sångstund inom musikprofilen.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för förskolans organisation och relevanta styrdokument
- redogöra för skolväsendets och förskolans historia
- beskriva barndomens förändrade innebörder i en utbildningshistorisk kontext
Delkursens arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar.
Delkursens bedömningsformer
Skriftlig salstentamen (Written Examination), 7,5 hp. I detta prov examineras samtliga mål för delkurs 1.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Barndomspsykologi, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen studeras och problematiseras utvecklingspsykologiska teorier, och hur dessa ligger till grund för barndomspsykologins framväxt. Vidare analyseras relationer mellan dominerande teorier om utveckling och barnsyn, barns villkor och förskolans verksamhet. Kursen behandlar begreppen livsteman och kompetenser såsom de beskrivs i nyare utvecklingspsykologisk och barndomspsykologisk forskning. Inom ramen för akademisk literacy läggs i denna kurs särskild betoning på referenshantering och kamratrespons. Därtill planeras, genomförs och diskuteras sångstund inom musikprofilen.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva och problematisera utvecklingspsykologiska teorier
- beskriva barndomspsykologin och dess framväxt
- beskriva livsteman och kärnkompetenser som betydelsebärande för barns utveckling, lärande och välbefinnande
- skriva en text med god referenshantering
Delkursens arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar.
Delkursens bedömningsformer
Akademiskt paper (Academic paper). I detta prov examineras samtliga mål för delkurs 2.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Utbildning och förskola, 7.5 hp
Axelsson, Thom & Qvarsebo, Jonas (2010). Barndomens historiska framväxt. I: Riddersporre, Bim & Persson, Sven (red.). Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Liber (20 s)
Florin, Christina & Nilsson, Bengt (2000). ”’Något som liknar en oblodig revolution’: jämställdhetens politisering under 1960- och 70-talen”, Jämställdhetskommittén, Uppsala (98 s)
Hahne, Ingemar (red.) (2012). Våra bästa barnvisor. Danderyd: Notfabriken.
Heywood, Colin (2005). Barndomshistoria. Lund: Studentlitteratur (337 s)
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur (kap 1-4) (25 s)
Nilsson, Birger & Gren, Katarina (red.) (1994). Elefantboken barnvisor och sånglekar. Mölndal: Lutfisken
Riddersporre, Bim & Söderman, Johan (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur & Kultur (kap 2, s 37-50)
Richardsson, Gunnar (2010). Svensk utbildningshistoria: Skola och samhälle förr och nu. Lund: Studentlitteratur (287 s)
Tallberg-Broman, Ingegerd (1995). Perspektiv på förskolans historia. Lund: Studentlitteratur (172 s)
Barndomspsykologi, 7.5 hp
Askland, Leif & Sataøen, Svein Ole (2014). Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt: Stockholm, Liber (240 s) ?
Berglund, Sara (2015). Skriv- och referensanvisningar. Malmö: Malmö högskola?
Bruce, Barbro & Bim Riddersporre (2012). Kärnämnen i förskolan. Nycklar till livslångt lärande.?Stockholm: Natur & Kultur (kap 1, 3-5) (150 s)
Bruner, Jerome (2014). Narrative, Culture, and Psychology. In A. Antonietti, E. Confalonieri, A. Marchetti (eds.), Reflective Thinking in Educational Settings: A Cultural Framework.?Cambridge University Press, pp. 221-226* (5 s)
Högskolan i Borås (2015). Guide till Harvardsystemet. Borås: Högskolan i Borås. Tillgänglig på: http://hb.diva-portal.org/smash/get/diva2:850239/FULLTEXT06.pdf?
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur (kap 5-9, 11, 13) (150 s)
Sommer, Dion (2009). Barndomspsykologi. Utveckling i en förändrad värld. Stockholm: Liber (kap 1, 3, 7) (80 s)
Litteratur kan tillkomma vid kursstart.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övrigt
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på en övervägande del av kursens poängomfattning.