Kursplan våren 2017
Kursplan våren 2017
Benämning
Barndom och lärande: Naturvetenskap och teknik
Engelsk benämning
Childhood and Education: Science and Technology
Kurskod
FO226A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2016-12-19
Gäller från
2017-01-16
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO225A Barndom och lärande: Matematik (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskaper om naturvetenskapliga och tekniska begrepp och fenomen i vardagsliv och närmiljö. Studenterna ska vidare utveckla sin förmåga att utmana och utveckla barns uppfattningar om naturvetenskapliga och tekniska fenomen, inklusive hållbar utveckling.
Innehåll
KInom kursen studeras naturvetenskap, teknik, lek och lärande i förskola, vardagsliv och närmiljö. Barns varierade uppfattningar om och utforskande av sin närmiljö är utgångspunkt för diskussioner om didaktiska frågor och möjligheter. Studenterna ges möjlighet att utveckla kunskaper och didaktisk kompetens för att arbeta med läroplanens mål i syfte att främja lärande inom naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling, med hjälp av exempelvis digitala medier, språkliga och estetiska uttryck i förskola. I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- Redogöra för centrala begrepp, fenomen och samband inom naturvetenskap och teknik med relevans för förskola
- Redogöra för samband mellan det ämnesspecifika språket och barns kunskapsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv
- Utifrån exkursioner och studiebesök problematisera människans förhållande till naturen och hur man kan arbeta med komplexa frågor i förskolan
- Reflektera kring olika sätt att utmana och utveckla barns kunnande inom naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling
- Utveckla didaktiska planeringar med utgångspunkt i gestaltande arbetssätt i syfte att främja barns utforskande lek och lärande inom naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling
- Reflektera över den egna kunskapsutvecklingen inom naturvetenskap och teknik, samt förskollärarens roll för att främja barns lärande med utgångspunkt i barns perspektiv och förutsättningar
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av exkursioner, studiebesök, laborationer, undersökningar, gestaltningar, grupparbeten, responsarbeten, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom en portfolio, som innehåller reflektion över kunskapsutveckling, didaktisk planering och gestaltning. I detta prov examineras samtliga lärandemål.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Kurslitteratur och övriga läromedel
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Rosberg, Maria; Thulin, Susanne (2016). Naturvetenskapens bärande idéer. För förskollärare. Malmö: Gleerups förlag (245s)
Bjurulf, Veronica (2013). Teknikdidaktik i förskolan. Riga: Norstedts (valda delar)
Elfström, Ingela; Nilsson, Bodil; Sterner, Lillemor; Wehner-Godée, Christina (2014). Barn och naturvetenskap – upptäcka, utforska, lära. Stockholm: Liber (178s)
Hasslöf, Helen (2009). Tankar om hållbar utveckling och lärande. Malmö. (35s)
Lättman-Masch, Robert; Wejdmark, Mats; Jacobsson, Gun; Persson, Eva; Ekblad, Anna (2014). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute. Wimmerby: Outdoor Teaching Förlag (350s).
Skolverket (2013). Flera språk i förskolan – teori och praktik. (122s)
Sundberg, Bodil; Areljung, Sofie; Due, Karin; Ottander, Christina, Tellgren Britt (2016).
Förskolans naturvetenskap i praktiken. Malmö: Gleerups. (131s)
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).