Kursplan våren 2017
Kursplan våren 2017
Benämning
Barndom och lärande: Musik och estetiska uttrycksformer
Engelsk benämning
Childhood and Education: Music and Aesthetics
Kurskod
FO223A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2016-11-23
Gäller från
2017-01-16
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: FO222A Barndom och lärande: Förskolepedagogik (genomgången) eller FO232A Barndom och lärande: Omsorg, fostran och samarbete i förskola (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kunskaper och färdigheter i musik och musicerande med relevans för förskola. Vidare ska studenten utveckla sin förmåga att se, uppmuntra och främja varje barns skapande förmåga utifrån ett likvärdighetsperspektiv.
Innehåll
Inom kursen studeras musik och lek med relevans för förskolans verksamhet och med stöd i aktuell forskning. Studenterna ges möjlighet att träna och utveckla sin egen förmåga att uttrycka sig genom musik, så som i form av sång, rörelse och instrumentspel. Med utgångspunkt i egen dokumentation ska studenten utveckla sin förmåga att se, uppmuntra och främja varje barns skapande förmåga utifrån ett likvärdighetsperspektiv. Vidare ges möjligheter att utveckla didaktisk kompetens för att arbeta med barns estetiska färdigheter, lek och lärande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna…
- kroppsligt och rumsligt uttrycka och förstärka olika musikaliska intryck
- redogöra för och problematisera musik som estetisk uttrycksform i förhållande till likvärdighet samt barns lek och lärande
- planera, genomföra och dokumentera musikstunder i förskolan, samt problematisera dess plats och didaktiska upplägg
- leda barns musikskapande utifrån inommusikaliska lärandemål och ett didaktiskt perspektiv
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbete, eget musicerande, föreläsningar och litteraturseminarier. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner och tolkningar. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1: Musikalisk presentation (Musical Performance), 5 hp.
I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Muntlig presentation (Oral Performance), 10 hp.
I detta prov examineras lärandemål 2, 3 och 4.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på en övervägande del av kursens poängomfattning.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Kurslitteratur och övriga läromedel
Angelo, Elin & Sæther, Morten (2014). Barnet och musiken: en introduktion i musikpedagogik för förskollärare. Malmö: Gleerup. (s 11–166) (155 s)
Braxell, Stina (2010). Skapande barn. Stockholm‚ Lärarförbundets förlag (143 s)
Gustafsson, Lars H (2013). Leka för livet. Stockholm: Norstedts. (354 s).
Holmberg, Ylva (2016). Musikskap i förskolan: musikstunder ur ett didaktiskt perspektiv. Stockholm: Liber. (150 s)
Holmberg, Ylva (red.) (2014). Rösträtt: musik på barns villkor. Stockholm: Gehrman. (154 s)
Klerfelt, Anna & Qvarsell, Birgitta (2012). Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. Malmö: Gleerups (221 s)
Lärarförbundet (2012). Lek på fullaste allvar. Temanummer Pedagogiska magasinet nr 1 2012, s. 24–65 (41 s) http://lararnasnyheter.se/tema/lek-p-fullaste-allvar
Pramling Samuelsson, Ingrid (red.) (2015). Konsten att lära barn estetik: en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans. (3. uppl.) Stockholm: Norstedt. (kap 1, 2, 3 och 12) (63 s)
Riddarsporre, Bim & Söderman, Johan (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur & Kultur (kap 3, 4, 5, 8 och 9) (189 s)
Svenning, Bente (2011). Vad berättas om mig? Barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation. Lund: Studentlitteratur (106 s)
Wehner-Godée, Christina (2011). Lyssnandets och seendets villkor Pedagogisk dokumentation – DVD, bok. Stockholm: Stockholms universitets förlag (129 s)
Øksnes, Maria (2011). Lekens flertydighet Om barns lek i en institutionaliserad barndom. Stockholm: Liber (184 s)
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).