Kursplan våren 2015
Kursplan våren 2015
Benämning
Barndom och lärande: Musik och estetiska uttrycksformer
Engelsk benämning
Childhood and Education: Music and Aesthetics
Kurskod
FO223A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2015-03-18
Gäller från
2015-03-18
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: FO222A Barndom och lärande: Förskolepedagogik (genomgången) eller FO232A Barndom och lärande: Omsorg, fostran och samarbete i förskola (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna genom eget aktivt musicerande ska bredda och utveckla sina kunskaper och färdigheter i musik och estetiska uttrycksformer med relevans för förskola. Studenten ska utveckla förmåga att se, uppmuntra och främja varje barns skapande förmåga. De ska vidare kunna redogöra för förhållandet mellan musik, estetik, lek och lärande. Med utgångspunkt i pedagogisk dokumentation ska studenterna kunna formulera mål för utveckling av förskolans verksamhet med särskilt fokus på musik, lek och likvärdighet.
Innehåll
Inom kursen studeras musik och lek med relevans för förskolans verksamhet och med stöd i aktuell forskning. Studenterna ges möjlighet att träna och utveckla sin förmåga att uttrycka sig genom musik, så som sång, rörelse och instrumentspel. Musikens specifika innehåll står i fokus för bearbetning, återspegling, upplevelse och förståelse. Vidare ges möjligheter att utveckla kunskaper och didaktisk kompetens för att arbeta med läroplanens mål för barns estetiska färdigheter, lek, likvärdighet och välbefinnande. I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- kommunicera och stimulera barns musikskapande genom sång, rörelse och instrumentspel
- redogöra för och problematisera förhållandet mellan musik, estetik, lek och lärande
- dokumentera och analysera barns lek och musikskapande utifrån ett pedagogiskt/didaktiskt perspektiv
- leda unison sång och kanon till eget ackompanjemang
- identifiera och visa förmåga att använda musikaliska begrepp i relation till eget musicerande samt för planering och genomförande av musikstunder
- visa grundläggande färdigheter i att planera, genomföra, dokumentera och problematisera musik som estetisk uttrycksform i förskolan
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gestaltning, responsarbete, seminarier, workshops, föreläsningar och litteraturseminarier. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1: Musikalisk presentation (Musical Performance), 5 hp
Examinerar mål 1
Prov 2: Musikstunder (Music Activities), 10 hp
Examinerar mål 2, 3, 4, 5 och 6.
För att erhålla betyget Väl godkänd för hela kursen ska prov 1 bedömas som minst Godkänt och prov 2 bedömas som Väl godkänt.
För betyget Godkänd krävs att lärandemålen uppnås.
För betyget Väl Godkänd krävs att studenten visar stor säkerhet i att ackompanjera egen och andras sång på gitarr samt i sitt ledarskap i hög grad fångar och utvecklar deltagarnas musikaliska kunnande på ett välgrundat och didaktiskt medvetet sätt. Dessutom krävs att studenten visar självständighet och kreativitet när det gäller att forma lärandesituationer grundade på välmotiverade didaktiska val.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Angelo, E. & Sæther, M. (2014). Barnet och musiken: en introduktion i musikpedagogik för förskollärare. Malmö: Gleerup. (200 s)
Braxell, Stina (2010). Skapande barn. Stockholm‚ Lärarförbundets förlag (143s)
Gustafsson, Lars H (2013). Leka för livet. Stockholm: Norstedts. (354s).
Holmberg, Y. (2014). Musikskap: musikstundens didaktik i förskolepraktiker. Diss. Lund : Lunds universitet, 2014. Malmö.
Holmberg, Y. (red.) (2014). Rösträtt: musik på barns villkor. (1. uppl.) Stockholm: Gehrman. (154 s)
Klerfelt, Anna & Qvarsell, Birgitta (2012). Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. Malmö: Gleerups (221 s)
Lärarförbundet (2012). Lek på fullaste allvar. Temanummer Pedagogiska magasinet nr 1 2012 s. 24-65 (41 s) http://lararnasnyheter.se/tema/lek-p-fullaste-allvar
Nivbrandt Wedin. (2012). SPELA med hela kroppen. Rytmik och motorik i undervisningen. Stockholm: Ghermans musikförlag (310 s)
Pramling Samuelsson, I. (2011). Konsten att lära barn estetik: en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans. (2. uppl.) Stockholm: Norstedt. (kap 1, 2, 3 och 12)
Riddarsporre, Bim & Söderman, Johan (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur&Kultur (189 s) (kap 3, 4, 5, 8 och 9)
Svenning, Bente (2011). Vad berättas om mig? Barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation. Lund: Studentlitteratur (106 s)
Tullgren, Charlotte (2003). Den välreglerade friheten: Att konstruera det lekande barnet. Malmö studies in educational sciences, No. 10. Malmö: Malmö högskola, Lärarutbildningen (142 s)
Wehner-Godée, Christina (2011). Lyssnandets och seendets villkor Pedagogisk dokumentation DVD bok. Stockholm: Stockholms universitets förlag (129 s)
Øksnes, Maria (2011). Lekens flertydighet Om barns lek i en institutionaliserad barndom. Stockholm: Liber (184 s)
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.