EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2021

Kursplan våren 2021

Benämning

Barndom och lärande: Matematik

Engelsk benämning

Childhood and Education: Mathematics

Kurskod

FO215A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Gäller från

2021-03-29

Fastställandedatum

2021-01-19

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: FO204A Barndom och lärande: Literacy (genomgången) eller FO214A Barndom och lärande: Literacy (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskaper i matematik och matematikdidaktik med relevans för förskola. Kursens mål är också att studenterna ska utveckla förmåga att synliggöra, analysera och utmana barns matematiska kunnande, samt utifrån detta kunna resonera kring didaktiska möjligheter.

Innehåll

Inom kursen studeras grundläggande matematiska begrepp och samband med relevans för förskolans verksamhet och med stöd i aktuell forskning. Genom föreläsningar och workshops i seminarieform ges studenterna möjlighet att utveckla kunskaper och didaktisk kompetens för att arbeta med läroplanens mål för barns kunnande i matematik.
I kursen förekommer inslag där studenterna bearbetar och fördjupar kursens innehåll inom förskolans verksamhet och relaterar till egna erfarenheter.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
  • Analysera och resonera om matematikaktiviteter i förskola med hjälp av didaktikens begrepp och frågor samt med hjälp av olika uttrycksformer
  • Diskutera hur förskollärare kan utmana och stödja barns matematiska begreppsförståelse och meningsskapande med utgångspunkt i barns perspektiv, samt utifrån ett ämnesspecifikt språk i förhållande till barns kunskapsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv
  • Redogöra för grundläggande matematiska begrepp och samband mellan begreppen
  • Använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar
  • Problematisera kunskapsbegreppet inom matematik så som det kommer till uttryck i läroplanen

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten/diskussioner, responsarbete, workshops, seminarier, filmade inslag och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.

Bedömningsformer

Prov 1: Fältstudie och muntlig didaktisk analys i grupp samt individuellt (Field Study and Oral Didactic Analysis in group and individual), 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Individuell hemtenta (Individual Written Examination), 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3, 4 och 5.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart

Kurslitteratur och övriga läromedel

Bishop, Alan (1988). Mathematics Education in Its Cultural Context. Educational Studies in Mathematics. Vol. 19, No. 2, pp. 179-191 (12 s)
Björklund, Camilla & Franzén, Karin (red) (2015). De yngsta barnens matematik. Stockholm: Liber (172 s)
Björklund, Camilla & Palmér, Hanna (2018). Matematikundervisning i förskolan. Stockholm: Natur och Kultur (273 s)
Björklund, Camilla, Pramling Samuelsson, Ingrid & Reis, Maria (2018). Om nödvändigheten av undervisning i förskolan – Exemplet matematik. Barn 3-4:36 s.21-37
Helenius, Ola, Johansson, Maria, Lange, Troels, Meaney, Tamsin & Wernberg, Anna (2020). Matematikdidaktik i förskolan. Att utveckla lekfulla matematiska barn. 2:a uppl., Malmö: Gleerups (156 s)
Jahnke, Anette (2016). Skolans och förskolans matematik. Kunskapssyn och praktik. Lund: Studentlitteratur (184 s)
Läroplan för förskolan: Lpfö18 (2018). Stockholm: Skolverket (24 s) (tillgänglig på internet)
Reis, Maria (2015). Barn matematiserar och lär sig matematik. Stockholm: Liber (124 s)
Stier, Jonas & Riddersporre, Bim (2019). Interkulturellt arbete i förskolan: med läroplanen som grund. Stockholm: Natur & Kultur
Vallberg Roth, Ann-Christine, Holmberg, Ylva, Löf, Camilla & Stensson, Catrin (2020). Didaktik – flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (430 s)
Ytterligare litteratur kan tillkomma vid kursstart.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).