Kursplan våren 2013
Kursplan våren 2013
Benämning
Barndom och lärande: Naturvetenskap och teknik
Engelsk benämning
Childhood and Education: Science and Technology
Kurskod
FO206A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2012-11-20
Gäller från
2013-01-21
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskaper om naturvetenskapliga begrepp relaterade till grundläggande fenomen i vår vardag och närmiljö. Kursen syftar även till att studenterna ska kunna förstå betydelsen av lek, estetiska uttrycksformer samt muntligt och skriftligt språk som ingång till och uttryck för lärande i naturvetenskap och teknik. Vidare ska studenterna tillägna sig förmågan att utmana och utveckla barns teorier kring naturvetenskapliga och tekniska fenomen. Kursen syftar också till att studenterna ska fördjupa sitt intresse att följa och granska didaktisk forskning inom naturvetenskap och teknik.
Innehåll
Kursen behandlar naturvetenskap, teknik, lek och lärande med fokus på närmiljön och vardagliga fenomen. Studentens eget lärande bildar utgångspunkt för reflektion kring hur barn utvecklar sin nyfikenhet och lek samt sina teorier kring naturvetenskap och teknik. Centralt naturvetenskapligt innehåll är ekologiska grundbegrepp kopplat till lärande för en hållbar utveckling samt lärande om människa och hälsa. Vatten och atmosfär behandlas också. När det gäller teknik handlar kursen om olika material samt enkla tekniska konstruktioner och modeller. Kursen behandlar också frågor om hur man leder utomhusverksamhet i närmiljön samt hur man designar naturvetenskapliga experiment som bygger på barns lek och teorier. Närmiljöns autentiska möjligheter tas upp som en möjlighet till språklig utveckling. Studenten får lära sig om livscykler och anpassningar hos de arter som är vanligast i närmiljön. Fokus i kursen ligger även på gestaltning av naturvetenskapligt och tekniskt ämnesinnehåll. Även skönlitteratur som en ingång till naturvetenskap och teknik ingår i innehållet.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för kunskaper och ämnesdidaktik inom naturvetenskap och teknik med relevans för yngre barn och förskola/förskoleklass
- med utgångspunkt i lek, skapande arbete, upplevelser och undersökningar förklara och exemplifiera ekosystemets struktur och dynamik samt redogöra för olika organismers livsformer och livsbetingelser
- använda sig av närmiljön för att utveckla barns förståelse för hållbar utveckling utifrån ett ekologiskt, socialt och ekonomiskt perspektiv samt deras nyfikenhet och delaktighet kring miljöfrågor utifrån vardagliga situationer och olika livsstilar
- utifrån människans behov, hälsa och livscykel beskriva människokroppen som en väl integrerad enhet, från detaljnivå till helhet
- utveckla experiment, gestaltningar och tekniska konstruktioner samt diskutera naturvetenskapliga och tekniska förklaringar till desamma på ett sådant sätt att barns tankar och teorier utmanas
- diskutera och gestalta hur lärandemiljöer ska vara beskaffade för att gynna barns lärande och en utforskande och undersökande verksamhet där pedagogen är medupptäckare och medskapare
- planera en tematisk verksamhet där naturvetenskap och teknik är ett centralt innehåll samt kunna argumentera för naturvetenskapens och teknikens roll som ingång till samtal och språkutveckling
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av exkursioner, laborationer, undersökningar, gestaltningar, grupparbeten, responsarbeten, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Under kursen kommer studenten att i grupp genomföra olika gestaltningar med tekniskt och naturvetenskapligt innehåll. En portfolio med reflektioner kring dessa gestaltningar tas med till ett examinationstillfälle i slutet av kursen. Studenten examineras då genom en skriftlig tentamen byggd på de olika uppgifterna studenten gjort under kursen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Elfström, Ingela; Nilsson, Bodil; Sterner, Lillemor; Wehner-Godée, Christina (2008). Barn och naturvetenskap - upptäcka, utforska, lära. Stockholm: Liber. (178 s)
Friluftsfrämjandet (2002). Lära ute Upplevelser av lärande i naturen (72 s)
Hasslöf, Helen (2009). Tankar om hållbar utveckling och lärande. Malmö. Kan laddas ner på:www.malmo.se/download/18.5d8108001222c393c008000127612/Tankar+om+HUT.pdf(35s)
Helldén, Gustav; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger; Vikström, Anna (2010). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk betydelse. Stockholm: Liber (224 s)
Hjort, Ragnar & Pettersson, Bengt ( 2007). Våra skogsträd. Jönköping: Skogsstyrelen. Kan beställas genom Skogstyrelsen
Nationellt resurscentrum för biologi och biologiteknik (2006). Berättarteknik. Uppsala. Kan laddas ner på: http://www.bioresurs.uu.se/skolprojektlinne/pdf/idehafte1.pdf ( 40s)
Mylesand, Mia (2010). Bygg och konstruktion i förskolan. Malmö: Lärarförbundets förlag ( 123 s)
Förskolan (2008). Naturvetenskap och miljö i förskola och förskoleklass. Nr 9 Tidningen Förskolan. Lärarförbundets förlag(143 s)
Riddarsporre, Bim & Persson, Sven (2010). Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur och Kultur (45s)
Skolverket (2004). Faktisk fantasi. Barns språkutveckling genom kreativt arbete. Kan laddas ner på www.skolverket.se/publikationer?id=1855
(88 s)
Thulin, Susanne (2011). Vad händer med lärandets objekt?. Kan laddas ner på http://lnu.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:204806 (140 s)
Wilhelmsson, Marie (2010). Det kompetenta barnet. Undersökande arbetssätt med de yngsta förskolebarnen. Linköping: Linköpings universitet
Åberg, Ann & Lenz Taguchi, Hillevi (2005). Lyssnandets pedagogik. Stockholm: Liber
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.