Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Internationell fastighetsmarknad
Engelsk benämning
International Real Estate
Kurskod
FF322F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2022-05-09
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
- JU301F Mäklarrätt och EU-rätt, 7,5 hp
- FF309F Fastighetsvetenskap: Fastighetsmarknaden, 7,5 hp
Som förkunskapskrav inbegrips även de förkunskapskrav som ställs till de här angivna kurserna.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår i programmet Fastighetsförmedling.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande förståelse av fastighetsmarknaden ur ett internationellt perspektiv, med särskilt fokus på bostadstransaktioner.
Innehåll
Kursen innehåller två delar. Kursens första del innehåller ekonomisk teori med fokus på grundläggande internationell ekonomi och institutionell ekonomi.
Den andra delen av kursen behandlar metodmoment och metodologi inom området fallbaserade metoder, särskilt fallstudier och komparativ metodik inom studier av olika länders fastighetsmarknader. Denna del syftar till att ge studenten kunskaper i att analysera och utföra jämförande fallstudier av olika länders fastighetstransaktionssystem.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa förståelse för begrepp och teoribildning inom handelsteori, växelkursteori, handelspolitik och valutamarknad
- visa förståelse kring hur specialisering, internationell handel och ekonomisk integration påverkar priser, resursutnyttjande och ekonomisk välfärd
- analysera globaliseringens effekter på fastighetsmarknaden
- analysera hur olika organisatoriska strukturer av transaktionsprocesser påverkar transaktionskostnader på en fastighetsmarknad
- utveckla en förmåga att systematisera, analysera och värdera fallstudier och komparativa studier som behandlar olika länders fastighetstransaktionssystem
Arbetsformer
Föreläsningar och seminarier.
Bedömningsformer
Individuell skriftlig tentamen (5 hp) (Lärandemål 1,2,3 och 4). Bedöms enligt skala UV
Seminarier (2,5 hp) (Lärandemål 4 och 5). Bedöms enligt skala UG
För betyget godkänd krävs godkänd tentamen (5 hp) samt aktivt deltagande på seminarier (2,5 hp).
För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd tentamen (5 hp)
Kurslitteratur
- Jingryd, O. (2013). Impartial Legal Counsel in Real Estate Conveyances: The Swedish Broker and the Latin Notary. Doktorsavhandling i Fastighetsekonomi, KTH, Stockholm.
- Lindqvist, S. (2011). Transaction cost and transparency on the owner-occupied housing market: An international comparison. Doktorsavhandling i Fastighetsekonomi, KTH, Stockholm.
- Tiwari, P. & White, M. (2010). International Real Estate Economics. Palgrave Macmillan, UK.
- Ytterligare kursmaterial (forskningsrapporter och vetenskapliga artiklar – tillhandahålles elektroniskt).
Referenslitteratur:
- Dannelse og transaktioner vedrørende fast ejendom i de nordiske lande (2007). Kort & Matrikelstyrelsen, Danmark.
- Zevenbergen, J., Frank, A. & Stubkjaer, E. (eds.) (2007). Real property transactions: Procedures, transaction costs and models. Haveka, Alblasserdam.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.