EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2025

Kursplan våren 2025

Benämning

Fastighetsvetenskap: Strategier i fastighetsbranschen

Engelsk benämning

Real Estate Science: Strategies in the Real Estate Industry

Kurskod

FF319F

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2023-01-16

Inrättandedatum

2010-12-09

Fastställandedatum

2022-05-09

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

  • FF308F Fastighetsvetenskap: Organisation och ledarskap i fastighetsföretag 7,5 hp
  • FF309F Fastighetsvetenskap: Fastighetsmarknaden 7,5 hp

Huvudområde

Fastighetsvetenskap

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Ingår i huvudområdet Fastighetsvetenskap på nivå 61-90 hp.

Syfte

Kursens syfte är att studenten ska utveckla kunskap om strategier kopplat till fastighetsvetenskap/fastighetsbranschen.

Innehåll

Kursen omfattar:
  • Introduktion till strategi
  • Strategier i fastighetsbranschen
  • Resurser och struktur
  • Teoretiska begrepp och modeller
  • Samband strategi – organisation, styrning och utveckling av verksamheter i fastighetsbranschen
  • Strategisk analys, analys av konkurrensfördelar

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa:
  • kunskap om olika strategiska synsätt
  • kunskap om teoretiska begrepp och modeller inom området strategi
  • kunskap om strategifrågors roller och betydelser i fastighetsvetenskap/fastighetsbranschen
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten visa:
  • förmåga att självständigt kunna söka, värdera och inhämta relevant kunskap på vetenskaplig nivå inom området strategi
  • förmåga att reflexivt och kritiskt kunna tillämpa sina kunskaper inom fastighetsområdet gällande strategi
  • färdighet i att självständigt analysera en fastighetsverksamhets strategiska valmöjligheter samt föreslå och motivera strategiska val
  • förmåga att skriftlig och muntligt kunna presentera och diskutera sina slutsatser
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
  • visa förmåga att följa forskning och kunskapsutveckling inom området strategi
  • kunna utbyta kunskaper inom området strategi även med personer utan specialkunskaper inom området
  • visa förmåga att för en viss situation kritiskt reflektera över olika strategier och strategiska besluts betydelser i fastighetsbranschen

Arbetsformer

Föreläsningar och seminarier där artiklar och/eller case behandlas.

Bedömningsformer

Examinationen utgörs av:
  • ett aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier, 2 hp (U, G)
  • skriftlig tentamen, 5,5 hp (U, G, VG)
Krav för godkänd: Godkänt deltagande i obligatoriska seminarier, godkänd skriftlig tentamen.
För betyget väl godkänd krävs dessutom betyget väl godkänd på den skriftliga tentamen.
Begränsning av antalet examinationstillfällen. Antalet examinationstillfällen begränsas till fem.

Kurslitteratur

  • Grant, R. M. (senaste uppl.). Contemporary Strategy Analysis. Blackwell Publishing.
  • Melander, A. & Nordqvist, M. (senaste uppl.). Att förstå strategi. Studentlitteratur, Lund.
  • Whittington, R. (senaste uppl.). What is strategy- and does it matter? Cengage Learning EMEA.
  • Kompletterande vetenskapliga artiklar tillhandahålles elektroniskt.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.