EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2022

Kursplan hösten 2022

Benämning

Byggprocessen

Engelsk benämning

The Construction Process

Kurskod

FF306G

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2022-08-29

Fastställandedatum

2022-05-09

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

FF301G Fastighetsvetenskap: Fastigheter och samhällsbyggnad, 7,5 hp.
FF302F Fastighetsvetenskap: Tjänsteföretagande i fastighetsbranschen, 7,5 hp.
Samt 5 hp i kursen:
FF304H Fastighetsförvaltning, 15hp.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i Fastighetsföretagarprogrammet.

Syfte

Kursens syfte är att studenten utvecklar grundläggande kunskaper om och förståelse av bygg- och ombyggnadsprocessen utifrån beställarrollen i ett fastighetsföretag ur organisatoriska, tekniska, juridiska, ekonomiska, miljö- och samhälleliga perspektiv.

Innehåll

Kursen omfattar:
  • projektledning i bygg- och ombyggnadsprocessen
  • entreprenadjuridik
  • fastighets- och områdesutveckling
  • plan- och bygglagen

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa:
1. förståelse av samspelet mellan byggprocessens aktörer
2. kunskap om de regelverk som påverkar bygg- och fastighetssektorn och dess aktörer - relaterat till förvaltningen
3. kunskap om projektledning i bygg- och ombyggnadsprocessen
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
4. visa förmåga att värdera och tolka problemställningar relaterade till bygg- och ombyggnadsprocessen
5. kunna argumentera kring tekniska, juridiska, ekonomiska, miljö och samhälleliga konsekvenser av olika alternativa lösningar i byggprocessen
6. kunna kommunicera med olika parter i bygg- och ombyggnadsprocessen ur ett beställarperspektiv

Arbetsformer

Föreläsningar och projektarbete, som genomförs i grupp och redovisas skriftligt samt muntligt av alla gruppmedlemmar vid ett obligatoriskt seminarium.

Bedömningsformer

  • Godkänd skriftlig tentamen 5 hp (UV) (lärandemål 1, 2, 3, 4, 5)
  • Godkänd projektuppgift 2,5 hp (UG) (lärandemål 1, 2, 3, 4, 5, 6)
För betyget godkänd krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd skriftlig tentamen.

Kurslitteratur

  • Kalbro, T. & Lindgren, E. (senaste upplagan). Markexploatering: juridik, ekonomi, teknik och organisation. Norstedts Juridik.
  • Ottosson, H. (senaste upplagan). Practical Project Management for Building and Construction. (ESI International Project Management Series). Auerbach Publishers Inc, ISBN:9781439896556.
  • Får jag bygga? Om bygglov, rivningslov, marklov och anmälan (2016). Boverket, Karlskrona.
  • Kompletterande kursmaterial (finns tillgängligt på kursens hemsida).
Referenslitteratur
  • Dykstra, A. (2011). Construction Project Management: A Complete Introduction (Hardcover). Kirshner Publisher. ISBN-13: 978-0982703496.
  • Project Management Insitute (PMI). (2008). A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK) (4th edition).

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.