EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2012

Kursplan hösten 2012

Benämning

Fastighetsvetenskap: Tjänsteföretagande i fastighetsbranschen

Engelsk benämning

Real Estate Science: Service Management in Real Estate

Kurskod

FF302F

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2012-09-03

Fastställandedatum

2012-02-15

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen FF301F Fastighetsvetenskap: Fastigheter och samhällsbyggnad, 7,5 hp.

Huvudområde

Fastighetsvetenskap

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Ingår inom huvudområdet Fastighetsvetenskap på nivå 1-30 hp.

Syfte

Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande kunskaper om och förståelse av organisationers uppbyggnad samt service, konkurrens och kundorienterad ledning av tjänsteföretag i fastighetsbranschen.

Innehåll

Kursen belyser teorier om och modeller för organisationsstruktur och ledning av tjänsteföretag inom följande områden:
  • mål, vision, affärsidé och strategi
  • organisationsstruktur i fastighetsbranschen
  • service och tjänstekonkurrens
  • kundrelationer och kundvård
  • marknadsinriktad organisation
  • styrning av tjänstekvalitet
  • intern marknadsföring
  • servicekultur och servicestrategi
  • relationsmarknadsföring
  • varumärke och image

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa:
  • kunskap om grundläggande begrepp, modeller och teorier relaterade till kundorienterade organisationer med relevans för området fastighetsvetenskap
  • förståelse av hur en organisation kan vara uppbyggd och hur den påverkas av verksamhetsplanen (mål, vision, affärsidé, strategi) samt olika omvärldsfaktorer
  • kunskap om ledning av tjänsteföretag utifrån kundorientering och tjänsteerbjudande i förhållande till företagets mål, vision, affärsidé och strategi
  • grundläggande kunskaper om akademiskt skrivande
  • kännedom om aktuella frågor inom den fastighetsvetenskapliga forskningen
Färdigheter och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
  • kunna läsa och analysera fastighetsvetenskapliga texter
  • kunna värdera tjänstekvalitet
  • visa förmåga att i grupp muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem samt föreslå lösningar i dialog med olika målgrupper

Arbetsformer

Arbetsformerna på kursen består av föreläsningar ca 40 timmar och obligatoriska workshops ca 5 timmar. Självstudietid ca 155 timmar.
Projektarbetet genomförs i grupp.

Bedömningsformer

Krav för betyget Godkänd:
Godkänd muntlig och skriftlig redovisning av projektarbete (3,5 hp) samt godkänd tentamen (4 hp).
För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänt projektarbete (3,5 hp) samt väl godkänd tentamen (4 hp).
För att få delta i och för att kunna examineras i projektarbetet krävs aktivt deltagande i obligatoriska workshops.

Kurslitteratur och övriga läromedel

  • Björklund, M. & Paulsson, U. (senaste uppl.). Seminarieboken – att skriva, presentera och opponera. Studentlitteratur, Lund.
  • Grönroos, C. (senaste uppl.). Service management och marknadsföring – Kundorienterat ledarskap i servicekonkurrensen. Liber, Stockholm.
  • Lind, H.S. & Lundström, S. (senaste uppl.). Kommersiella fastigheter i samhällsbyggandet. SNS Förlag, Kristianstad.
  • Utdelat material.
Referenslitteratur:
  • Hellquist, M. & Eneroth, M. (senaste uppl.) Studieteknik för universitet och högskola: en handbok i speedreading, minnestekniker, effektiv lästeknik, mindmapping, intelligens och inlärningsstilar. Svenska studieteknikförlaget, Stockholm.
  • Högberg, A-L. & Högberg, E. (senaste uppl.). Kunddriven fastighetsförvaltning. Liber, Stockholm.
  • Liljeqvist, B. (senaste uppl.). Plugga smartare och lär dig mer! Studentlitteratur, Lund.
  • Normann, R. (senaste uppl.). Service management. Liber, Stockholm.

Kursvärdering

Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen