Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2015-08-31

Kursplan med gällandedatum 2015-08-31

Benämning

Engelska och lärande: Text och kultur

Engelsk benämning

English and Education: Text and Culture

Kurskod

EN824C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2015-02-27

Gäller från

2015-08-31

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN823C Engelska och lärande: Sociolingvistik och innehålls- och språkintegrerat lärande (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla olika sätt att läsa och tolka såväl äldre som samtida texter samt utveckla sina kunskaper om och sin förmåga att analysera olika textgenrer. Dessutom syftar kursen till att studenterna ska utveckla sitt eget skrivande mot en allt större genrebredd och sina kunskaper om läs-, skriv- och kommunikationsstrategier som del av elevers språkutveckling.
Kursen syftar även till att studenterna ska utveckla sin kunskap och medvetenhet om kultur- och kulturanalytiska perspektiv samt sin förmåga att analysera de roller samtida media och medietexter spelar i och utanför skolan.

Innehåll

Delkurser

Delkursens innehåll

Delkursen ger en överblick över litteraturvetenskapligt perspektiv. Nyckeltexter ur den engelskspråkiga litteraturhistorien analyseras med hjälp av olika kritiska metoder och teorier. Äldre författarskap och genrer görs tillgängliga genom att sättas in i sina historiska och estetiska sammanhang, men också genom att "översättas" till nya medieformer. I sammanhanget belyses också litteraturundervisningens läromedelsanvändning. Under kursen fördjupar studenterna därtill sina kunskaper om och sin förmåga att tillämpa litteraturvetenskapliga begrepp, synsätt och modeller i sina egna presentationer. Fördjupningen handlar också om att kunna hitta referens- och källmaterial i bibliotek och databaser samt att kunna utnyttja sådant material effektivt och korrekt. Läsning och diskussion kombineras med skriftliga, muntliga och mediala presentationer.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
  • kritiskt diskutera litteraturens roll i språkundervisningen och ge exempel på olika sätt att arbeta med texter från olika tidsepoker
  • redogöra för litteraturvetenskaplig teoribildning och använda några vanliga kritiska analysmetoder
  • redogöra för innehållet i centrala texter från olika tidsepoker och delar av den engelskspråkiga världen, inklusive hur sådana texter används i läromedel
  • arbeta med informationssökning och källkritik
  • planera, strukturera och skriva ett litteraturvetenskapligt paper, muntligt kunna presentera och försvara sina resultat, samt kunna granska och diskutera en annans paper, med avseende på teorianvändning, metodik och analytisk förmåga

Delkursens arbetsformer

Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp. Undervisningen bedrivs på engelska.

Delkursens bedömningsformer

Examinationen utgörs av en konferensexamination, bestående av ett individuellt litteraturvetenskapligt paper som presenteras såväl muntligt som skriftligt. God språkbehandling och presentationsform krävs vid såväl muntliga som skriftliga redovisningar.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Vid kursens början informerar kursledaren om omtentamenstillfällen.
För betyget väl godkänd på hel kurs krävs betyget väl godkänd på båda delkurserna.

Delkursens innehåll

Delkursen ger inblick i det tvärvetenskapliga forskningsfältet kulturvetenskap och syftar till att utveckla studentens förmåga att kritiskt granska de roller medier spelar i skolan och samhället. Fokus ligger på texter, representation och perspektiv på språk, kultur och identitet i engelskundervisningen. Kulturbegreppets komplexitet kommer särskilt till uttryck i den breda variation av texter som studeras, t ex sakprosa, reklam, film, musik, dataspel, tidningsartiklar och webbmaterial.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
  • redogöra för kulturvetenskaplig teoribildning samt kunna tillämpa och motivera val av adekvata teorier för att analysera representationer av genus, etnicitet, miljö, kropp, klass och ålder i såväl populärkulturella texter som läromedel
  • självständigt skapa och kritiskt bedöma en pedagogisk planering för engelskundervisning som bygger på kulturvetenskapliga teorier, medieanvändning och ett innehåll kopplat till representation, identitet, språk och kultur
  • välja, tillämpa och anpassa digitala verktyg till ett särskilt undervisningsinnehåll ämnat för gymnasieskolan
  • muntligt, skriftligt och digitalt presentera och kritiskt värdera planeringsarbetet med god presentationsförmåga, med mottagaranpassat och strukturerat innehåll samt med korrekt, tydligt, akademiskt och varierat språkbruk

Delkursens arbetsformer

Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp. Undervisningen bedrivs på engelska.

Delkursens bedömningsformer

Examinationen utgörs av en skriftlig examination (lärandemål 1) samt ett individuellt pedagogiskt planeringsarbete (lärandemål 2-4) som bygger på frågeställningar om representation, kultur och medieanvändning kopplat till engelskundervisningen. Den pedagogiska planeringen redovisas muntligt, skriftligt och digitalt utifrån teorier och metoder som behandlats i kursen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Vid kursens början informerar kursledaren om omtentamenstillfällen.
För betyget väl godkänd på hel kurs krävs betyget väl godkänd på båda delkurserna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Texter och kontexter, 7.5 hp

Carroll, Lewis. Alice in wonderland. London: Penguin. Senaste upplagan (200 s)
Conrad, Joseph. Heart of darkness. London: Penguin. Senaste upplagan (100 s)
Henry, Alastair & Catharine Walker Bergström (2001). Texts and events. Lund: Studentlitteratur (435 s)
Lundahl, Bo (2010). Språkdidaktik. Lund: Studentlitteratur (i urval, ca 25 s)
Twain, Mark. Huckleberry Finn. London: Penguin. Senaste upplagan (288 s)
Kompendietexter tillkommer samt tre längre texter som väljs i samråd med kursledaren (ca 800 s)

Kulturer och medier, 7.5 hp

Longhurst, Brian (2008). Introducing Cultural Studies. Harlow: Longman (368 s).
Dokumentärfilmer samt aktuella forskningsartiklar om cirka 200 sidor tillkommer

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.