EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2022

Kursplan våren 2022

Benämning

Engelska och lärande: Bedömning, utvärdering och utvecklingsarbete

Engelsk benämning

English Studies and Education: Assessment, Evaluation and Quality Work

Kurskod

EN725B

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Gäller från

2021-10-27

Fastställandedatum

2021-10-27

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN724B Engelska och lärande: Kultur, internationalisering och bedömning av språk (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 12 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sin teoretiska förståelse och problematiserande förmåga gällande bedömning, utvärdering och utvecklingsarbete. Kursen syftar dessutom till att studenten ska utveckla sin förmåga att reflektera över sin praktik utifrån lärande och undervisning i engelska.

Innehåll

I kursen problematiserar studenten bedömning, utvärdering och utvecklingsarbete utifrån flera olika aspekter med koppling till kursens ämnesinnehåll. Särskild vikt läggs vid studentens egen förmåga att reflektera självkritiskt och analysera utvärderingars potentiella konsekvenser för den lokala skolnivån samt bedömningars möjliga effekter för elevers kunskapsutveckling. Bedömning analyseras och diskuteras utifrån olika syften, innehåll, tillvägagångssätt och konsekvenser. Vidare studeras och analyseras nationella och internationella utvärderingar utifrån hur de kan tolkas och användas, inklusive vilka metoder, synsätt och värderingar som utvärderingarna bygger på. I kursen bearbetas och fördjupas studentens erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  1. analysera och kritiskt värdera kartläggningar, individuella utvecklingsplaner samt utvecklingsplaner (2hp)
  2. bedöma förmåga att lyssna och läsa på engelska (3 hp)
  3. kritiskt reflektera kring den egna bedömningsförmågan (1hp)
  4. analysera och presentera en lokal, nationell eller internationell utvärdering utifrån dess betydelse för den lokala skolnivån (3hp)
  5. kritiskt diskutera relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dessas betydelse för lärarprofessionen och utvecklingsarbete (3hp)
  6. redogöra för samt kritiskt värdera modeller för bedömning, utvärdering och utvecklingsarbete (3hp)

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av workshop, seminarier, föreläsningar, självstudier, och grupparbete. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål.

Bedömningsformer

Prov 1: Skriftllig Bedömningsplan (Written Assessment Plan), 6 hp
I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 3.
Prov 2: Muntlig Analys (Oral Analysis), 3 hp
I detta prov examineras lärandemål 4.
Prov 3: Skriftlig Projektplan (Written Project Plan) (6 hp)
I detta prov examineras lärandemål 5 och 6.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget VG på hel kurs krävs betyget VG på minst prov 1 och prov 3.

Kurslitteratur

Allal, Linda (2013). Teachers’ professional judgement in assessment: a cognitive act and a socially situated practice. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice. 20, 20–34. (15 s.)
Green, Anthony (2014). Exploring language assessment and testing. London and New York: Routledge. (40 s.)
Hirsh, Åsa (2017). Formativ undervisning. Utveckla klassrumspraktiker med lärandet I fokus. Stockholm: Natur & Kultur. (152 s.)
Hirsh, Åsa (2018). Dokumentation i enlighet med lärares pedagogiska uppdrag och juridiska skyldigheter. Stockholm: Skolverket. (13 s.)
Hult, Agneta & Olofsson, Anders (2017). Utvärdering och bedömning i skolan: för vem och varför? (2:a utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. Kapitel 1, 2, 3, 4 och 5 (90 s.)
Jönsson, Anders & Thornberg, Pia (2014). Samsyn eller samstämmighet? En diskussion om sambedömning som redskap för likvärdig bedömning i skolan. Pedagogisk forskning i Sverige. 19(4-5), 386-402. (16 s.)
Klapp, Alli (2018). Betyg – deras funktioner och vad de mäter. Stockholm: Skolverket. (13 s.)
Korp, Helena (2011). Kunskapsbedömning – vad, hur och varför? Stockholm: Skolverket. (133 s.)
Lundahl, Christian & Folke-Fichtelius, Maria (red.) (2016). Bedömning i och av skolan – praktik, principer, politik. Lund: Studentlitteratur. (260 s.)
McKay, Penny (2006). Assessing young learners. Cambridge: Cambridge University Press. (30 s.)
Skolverket (2018). Betyg och betygssättning. Skolverkets allmänna råd med kommentarer. Stockholm: Skolverket. (49 s.)
Skolverket (2021). Att planera, bedöma och ge återkoppling. Stöd för undervisning. Stockholm: Skolverket. (66 s.)
Vetenskapliga artiklar, nationella och internationella utvärderingar, kortare bokutdrag och nätresurser kan tillkomma.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.