Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Engelska och lärande: Utvärdering och kvalitetsutveckling i grundskolan
Engelsk benämning
English and Education: Evaluation and Quality Development in Primary School
Kurskod
EN627B
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2023-08-30
Gäller från
2024-01-15
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN626B Engelska och lärande: Kultur, internationalisering och läromedel (genomgången)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 6 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Innehåll
Kursen handlar om utvärderingar, utvecklingsarbete och frågor som rör kvalitet, skola och lärares arbete, med särskild inriktning mot engelskaämnet. Utvärderingar och kvalitetsarbete behandlas i relation till ämnes- och skolutveckling samt i relation till lärares och elevers villkor. Vidare tränar studenten sin förmåga att reflektera över vad som kan försvåra den första läs- och skrivutvecklingen samt planera för åtgärder.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- presentera en lokal, nationell eller internationell utvärdering utifrån dess betydelse för den lokala skolnivån (3hp)
- redogöra för samt kritiskt värdera policys och praktiker som rör utvärderingar, kvalitetsarbete och skolutveckling (3hp)
- designa och utveckla lärandematerial inom engelskundervisning utifrån kritiska utvärderingar och lokalt kvalitetsarbete (3 hp)
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av workshop, seminarier, föreläsningar, självstudier och grupparbete. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig portfölj (Written Portfolio), 6 hp.
I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Muntlig presentation (Oral Presentation), 3 hp.
I detta prov examineras lärandemål 3.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Biesta, Gert, J.J. (2011). God utbildning i mätningens tidevarv. Stockholm: Liber. (132 s.)
Bunar, Nihad (2016). Hållbar skolutveckling för lärande och hälsa – likvärdighet och kvalitet genom stödjande skolkultur och stödbaserad inkludering. Socialmedicinsk tidskrift. 93(5), 564-573. (10 s.)
Dick, Walter, Carey, Lou & Carey, James (2015). The Systematic Design of Instruction. Boston: Pearson. (kap 1, 10 – 13) (115 s.)
Lindgren, Lena (2014). Nya utvärderingsmonstret. Om kvalitetsmätning i den offentliga sektorn. Lund: Studentlitteratur. (147 s.)
Rönnberg, Linda & Wikström, Christina (2022). Cross-national achievement surveys and educational monitoring in Sweden In: Louis Volante; Sylkie V. Schnepf; Don A. Klinger (ed.), Cross-national achievement surveys for monitoring educational outcomes: policies, practices and political reforms within the European Union. Luxemburg: European Commission Joint Research Centre EUR, 115-135. (20 s.)
Sjøberg, Svein (2020). The PISA-syndrome-How the OECD has hijacked the way we perceive pupils, schools and education. Confero: Essays on Education, Philosophy and Politics, 7(1), 34-88. (54 s.)
Skolverket (2015). Kvalitetsarbete i praktiken. Stockholm: Fritzes. (26 s.)
Skolverket (2015). Systematiskt kvalitetsarbete – för skolväsendet. Stockholm: Fritzes. (54 s.)
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.