Kursplan våren 2015
Kursplan våren 2015
Benämning
Engelska och lärande: Språkutveckling, likvärdighet och språkundervisning
Engelsk benämning
English Studies and Education: Language development, equivalence and language teaching
Kurskod
EN434B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2014-12-11
Gäller från
2015-01-19
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN431B Engelska och lärande: Texter, kommunikation och språkkunskaper (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska fördjupa sina kunskaper och sin medvetenhet om skolans styrdokument, didaktik, lärande och språkundervisning för att kunna undervisa i engelska i ett 4–6-perspektiv. Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla sina kunskaper om bedömning för och av varje elevs lärande. Kursen syftar också till att studenterna ska utveckla sin språkförmåga i engelska.
Innehåll
Med utgångspunkt i barns språkutveckling ur ett andra- och tredjespråksperspektiv, styrdokumenten och med fokus på en likvärdig skola bearbetas planering och organisation av undervisning och bedömning utifrån didaktikens centrala frågor. Kursen behandlar vidare planeringen och utformningen av undervisningsförlopp som är teoretiskt underbyggda och som stödjer elevers språk- och kunskapsutveckling samt bygger på att bedömningen fokuserar deras lärande. Kursen behandlar också kunskapssynen i skolans styrdokument. Vidare fokuseras studentens egen språkutveckling, studentens syn på språkutveckling och språkundervisning i ett 4–6-perspektiv samt förmåga att fungera som lärare i engelska i enlighet med ett kommunikativt ideal.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för olika teorier om språkutveckling samt beskriva kommunikationens och det sociala samspelets betydelse för språkutveckling och för skapandet av gynnsamma lärandemiljöer
- exemplifiera, diskutera och analysera didaktikens centrala frågor – vem, vad, varför och hur - med utgångspunkt i styrdokument och ämnet engelska
- beskriva och diskutera hur undervisning/pedagogisk verksamhet kan organiseras ur ett likvärdighetsperspektiv så att varje barns/elevs lärande och utveckling främjas
- diskutera och värdera olika synsätt på kunskap/lärande och på elever som uttrycks i läroplan och kursplan
- använda centrala begrepp för att analysera och kritiskt värdera de styrdokument som gäller för skolans språkundervisning
- skriva en reflekterande text som är sammanhängande, tydligt strukturerad och mestadels korrekt.
- omvandla och konkretisera gällande läro- och kursplaner till en pedagogisk planering med inriktning mot årskurserna 4–6 som inbegriper bedömning av elevers lärande
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuellt såväl som grupparbete, seminarier och föreläsningar. Med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål utvecklas arbetsformerna i samverkan mellan kursledaren, övriga medverkande lärare och studenterna.
Bedömningsformer
Prov 1: Professionell utvecklingsplan (Professional development plan), 12 hp
I detta prov bedöms lärandemål 1–6 genom en individuell skriftlig analys. Studenten visar sin förståelse av kursmaterial och seminarier, sin kunskap om och förståelse av skolans styrdokument, kommunikation och språkutveckling, lärande och undervisning, kunskapssyn, likvärdighet och bedömning.
Prov 2: Tematiskt arbete (Thematic work), 3 hp
I detta prov examineras lärandemål 7 genom en muntlig och gruppbaserad redovisning av ett tematiskt undervisningsupplägg mot årskurserna 4–6 som tas fram i samarbete med kurskamrater. Temaarbetet inbegriper bedömningsformer som utgår från skolans styrdokument.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bourke, J. (2006). Designing a topic-based syllabus for young learners, ELT Journal, 60(3), 279-286.
Chapelle, C., & Jamieson, J. (2008). Tips for teaching with CALL: Practical approaches to computer-assisted language learning. White Plains: NY: Pearson Longman.
Gibbons, Pauline (2002). Scaffolding language, scaffolding learning. Teaching second language learners in the mainstream school. Portsmouth: Heinle & Heinle.
Lightbown, Patsy, Spada, Nina (2006). How languages are learned. Oxford: Oxford University Press.
Lindström, Gunnar, Pennlert, Lars-Åke (2012) Undervisning i teori och praktik, -en introduction i didaktik. Fundo Förlag
Kroksmark, Tomas (2013) De stora frågorna om skolan. Lund: Studentlitteratur
Mueller, J. (2013a). How do you create authentic assessments? Retrieved from http://jfmueller.faculty.noctrl.edu/toolbox/howdoyoudoit.htm
Mueller, J. (2013b). What is authentic assessment? Retrieved from http:jfmueller.faculty.noctrl.edu/toolbox/whatisit.htm
Mueller, J. (2013c). Why use authentic assessment? Retrieved from http://jfmueller.faculty.noctrl.edu/toolbox/whydoit.htm
Sauro, S. (Producer). (2010, March 22). The CALLspot episode 4: Massively multiplayer online games?(MMOGs) & language learning [Audio podcast]. Retrieved from http:callspot.libsyn.com/
Skolverket (2009). IUP-processen – Arbetet med den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen. Stockholm: Skolverket.
Skolverket(2010). Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? Kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer. Sammanfattande analys. Stockholm: Skolverket.
Skolverket (2011). The Curriculum for the Compulsory School. Stockholm: Skolverket
Skolverket (2011). Kommentarmaterial till kursplanen i engelska. Stockholm: Skolverket och Fritzes.
Skolverket (2011). Bedömningsstöd Engelska 1–6. Stockholm: Skolverket.
Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan – praxis, begrepp, problem och möjligheter Stockholm: Skolverket.
Skolverket(2012). Kommentarmaterial till kunskapskraven i engelska. Stockholm: Skolverket.
Skolverket (2012) Förskoleklassen, -uppdrag, innehåll och kvalitet. Stockholm: Skolverket
Sundqvist, P., & Sylvén, L.K., (2012). World of VocCraft: Computer games and Swedish learners’ L2 English vocabulary. In H. Reinders (Ed.). Digital games in language learning and teaching (pp. 189–208 ). New York: Palgrave Macmillan.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.