Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Engelska och lärande: Texter, kommunikation och språkkunskaper
Engelsk benämning
English Studies and Education: Texts, Communication and Language Knowledge
Kurskod
EN431B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2014-01-07
Gäller från
2014-01-20
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska inhämta kunskaper och utveckla medvetenhet om engelskans grundläggande grammatik, om dess uttal samt om förhållandet mellan ord- och frasinlärning och grammatik sett ur ett funktionellt perspektiv. Vidare syftar kursen till att studenterna ska inhämta kunskaper om engelskspråkiga texter skrivna för eller om barn och deras användning för att kunna undervisa i engelska ur ett 4-6-perspektiv i enlighet med skolans styrdokument. Kursen syftar också till att studenterna ska utveckla sin språkförmåga i engelska.
Innehåll
Den första delkursen tar sin utgångspunkt i skolans styrdokument för engelska och engelskspråkiga texter. De texter av olika slag som studeras används som utgångspunkt för samtal och skrivande. Vidare fokuserar delkursen planeringen och utformningen av ett kort undervisningsförlopp som stödjer barns tidiga språkutveckling och som synliggör studentens syn på språkutveckling och språkundervisning i ett 4–6-perspektiv.
I den andra delkursen studeras fonetik, uttal, grammatik, språklig medvetenhet och korrekthet samt ord- och frasinlärning.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Delkurs 1 Texter och kommunikation (Texts and Communication), 7,5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- återberätta, informera om, förklara, samtala om samt dramatisera olika slags engelskspråkiga texter med tydligt uttal, gott flyt och god korrekthet och i samspel med åhörarna/publiken
- använda bilder, berättelser, dikter, sånger, dialoger, rollspel och andra texter samt olika medier för språkundervisning i årskurserna 4-6
- i samarbete med andra planera ett begränsat undervisningsförlopp som inbegriper barns och ungdomars eget skapande med hjälp av olika sinnen samt former för att bedöma och stödja elevernas språkutveckling
- skriva en reflekterande text som är sammanhängande, tydligt strukturerad, huvudsakligen korrekt och bygger på god förståelse av skolans styrdokument
Delkurs 2 Grammatik, ord och uttal (Grammar, Words and Pronunciation), 7,5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- kunna förklara och tillämpa grundläggande grammatiska regler
- beskriva engelskans uttal samt beskriva olika principer och metoder för uttalsundervisning
- värdera den roll som ord, fraser, grammatik och uttal spelar i språkutveckling och i skolans språkundervisning
- demonstrera ett stort förråd av engelskspråkiga fraser
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuellt såväl som grupparbete, seminarier och föreläsningar. Med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål utvecklas arbetsformerna i samverkan mellan kursledaren, övriga medverkande lärare och studenterna.
Bedömningsformer
Delkurs 1 Texter och kommunikation (7,5 hp)
Examinationen bedöms muntligt genom att studenten i samarbete med kurskamrater samtalar om och dramatiserar studerade texter samt genom berättande och högläsning. Vidare bedöms ett lektionsförlopp som planeras tillsammans med 2–3 andra studenter. I anslutning till detta skriver studenten en reflekterande text som i förhållande till skolans styrdokument och kursens innehåll fokuserar den egna språksynen samt de egna idealen om språkutveckling och undervisning.
Delkurs 2 Grammatik, ord och uttal (7,5 hp)
Delkursen examineras genom en skriftlig tentamen där studenten redovisar sin kunskap om och förståelse av grammatik, fonetik, uttal och ord- och frasinlärning samt den roll dessa kan spela i språkutveckling och kommunikativ språkundervisning enligt det svenska skolsystemet. I examinationen redovisar studenten även sitt engelska ordförråd med betoning på kollokationer, fraser och idiom.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Delkurs 1 Texter och kommunikation (7,5 hp)
Cameron, Lynne 2001, Teaching Languages to Young Learners. Cambridge: Cambridge University Press. 100 s.
Charlie and the Chocolate Factory 2005, motion picture, Warner Bros. Pictures.
Dahl, Roald 2002, Revolting Rhymes. London: Pearson.
Read, Carol 2007, 500 Activities for the primary classroom. Oxford: Macmillan Education. 320 s.
Rosen, Michael 2009, Michael Rosen's A-Z. The best children's poetry from Agard to Zephaniah. London: Puffin.
Skolverket 2011, The Curriculum for the Compulsory School, Lgr 11. Fritzes och Skolverket.
Skolverket 2011, Kommentarmaterial till kursplanen i engelska. Fritzes och Skolverket.
Wilson, Jaqueline 2001, The Suitcase Kid. Doubleday Children’s Books.
Dessutom tillkommer bilderböcker och artiklar motsvarande ca 200 s.
Delkurs 2 Grammatik, ordkunskap och uttal (7,5 hp)
Altenberg, Evelyn P & Vago, Robert M 2010, English Grammar. Understanding the Basics. Cambridge: Cambridge University Press. 273 s.
Cameron, Lynne 2001, Teaching Languages to Young Learners. Cambridge: Cambridge University Press. 30 s.
Skolverket 2011, The Curriculum for the Compulsory School, Lgr 11. Fritzes och Skolverket.
Skolverket 2011, Kommentarmaterial till kursplanen i engelska. Fritzes och Skolverket.
Sylvén, Liss Kerstin 2013. The ins and outs of English pronunciation: An introduction to phonetics. Lund: Studentlitteratur. 108 s.
Dessutom tillkommer online-uppgifter som fokuserar ord, kollokationer, klassrumsengelska och lexikaliska fraser, inklusive idiom.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.