Kursplan hösten 2012
Kursplan hösten 2012
Benämning
Engelska och lärande: Texter, kommunikation och språkkunskaper
Engelsk benämning
English Studies and Education: , Communication and Language Knowledge
Kurskod
EN421B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2012-08-14
Gäller från
2012-09-03
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
GXX
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska inhämta kunskaper och utveckla medvetenhet om språkutveckling och språkundervisning samt förståelse för grundsynen på språkundervisning i skolans styrdokument. Vidare syftar kursen till att studenterna ska inhämta kunskaper om engelskspråkiga texter för och om barn och deras användning för att kunna undervisa i engelska ur ett F-3-perspektiv och i enlighet med skolans styrdokument. Kursen syftar också till att studenterna ska utveckla sin språkförmåga i engelska med betoning på tal- och samtalsförmåga, läsförmåga samt skrivförmåga.
Innehåll
Kursen behandlar skolans styrdokument för engelska, engelskspråkiga texter, språkutveckling,bedömning, uttal, språklig medvetenhet och korrekthet samt ord- och frasinlärning. Kursen betonar ett funktionellt diskursorienterat och handlingsorienterat synsätt på engelskundervisning där elever utvecklar en nyfikenhet för hur engelska kan användas. Vidare fokuserar kursen planeringen och utformningen av ett undervisningsförlopp som stödjer barns tidiga språkutveckling. Studentens egen språkutveckling ligger också i fokus samt studentens syn på språkutveckling och språkundervisning i ett F-3-perspektiv. Bedömning behandlas ur ett formativt pespektiv.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för olika teorier om språkutveckling, beskriva kommunikationens och det sociala samspelets betydelse för språkutveckling och för skapandet av gynnsamma lärandemiljöer samt bedömningens roll för barns språkutveckling
- använda centrala begrepp för att analysera och kritiskt värdera de styrdokument som gäller för skolans engelskundervisning samt förklara vad ett kommunikativt förhållningssätt innebär för undervisningen i engelska i F-3.
- återberätta, informera om, förklara, samtala om samt dramatisera olika slags engelskspråkiga texter med tydligt uttal, gott flyt och god korrekthet
- demonstrera kunskap om engelskans uttal och förklara vad uttalsundervisning innebär i ett F–3-perspektiv
- demonstrera ett stort förråd av engelskspråkiga fraser, kunna förklara grundläggande grammatiska strukturer, tillämpa fraserna och de grammatiska strukturerna med god korrekthet i tal och skrift samt värdera grammatikens och ordinlärningens roll i engelska för årskurserna F–3
- använda bilder, ramsor, sånger, berättelser, dialoger, rollspel och andra texter, inklusive estetiska uttrycksformer samt olika medier för den tidiga språkinlärningen samt kunna analysera och reflektera över deras möjligheter och begränsningar för lärande
- i samarbete med andra planera kommunikativ undervisning i engelska i de tidiga skolåren, motivera utformningen av uppgifter, material och bedömningsformer samt förankra dessa i teorier om barns språkutveckling och skolans styrdokument
- skriva en reflekterande text som är sammanhängande, tydligt strukturerad och mestadels korrekt och som bygger på god förståelse av skolans styrdokument, språkutveckling, kommunikation samt bedömning.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuellt såväl som grupparbete, seminarier och föreläsningar. Stor vikt fästs vid arbete i kollaborativa grupper som inte schemaläggs men ändå utgör en viktig del av kursen.
Bedömningsformer
Examinationen består av en reflektionsportfolio där studenten reflekterar om samt redovisar sin förståelse av skolans styrdokument, kommunikation, litteraturläsning, språkutveckling och bedömning. En del av denna reflektionsportfolio avser studentens kunskap om klassrumsengelska, språkliga regler och språklig korrekthet, ord- och fraskunskap, analys av elevtexter samt teoretiska förankring av ett tematiskt lektionsförlopp. Bedömningen sker också muntligt genom att studenten samtalar om och dramatiserar studerade texter samt genom berättande och högläsning. Vidare bedöms ett lektionsförlopp som planeras tillsammans med 2-3 andra studenter.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bethel, E. & Colombo, A. (2010). Michael Recycle. IDV publishing
Carle, Eric (2009). The Very Hungry Caterpillar. Ingram books
Crebbin, June ed. (2000). The puffin book of fantastic first poems. Puffin Books
Estling Vannestål, Maria (2012). Essential English Grammar. Lund: Studentlitteratur.
Pinter, Annamaria (2006). Teaching young language learners. Oxford: Oxford University Press. 180 s.
Read, Carol (2007). 500 Activities for the primary classroom. Macmillan Education. 320 s.
Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan – praxis, begrepp, problem och möjligheter. Stockholm: Fritzes och Skolverket. 73 s.
Skolverket. Bedömningsstöd i engelska för årskurs 1–6. http://www.skolverket.se/prov-och-bedomning/ovrigt-bedomningsstod/2.6011/2.1193/engelska-1.106045
Slattery, Mary & Willis, Jane (2001). English for primary teachers. A handbook of activities and classroom language.. Oxford: Oxford University Press. 146 s.
Turnbull, Stephanie (2007). Rubbish and recycling. Usborne Publishers
Vaughn-Rees, Michael (2002). Test your pronounciation. Harlow: Penguin English Guides. 90 s. med ljud-cd.
The Gruffalo film - BBC feature length 25mins
Action Songs Adastra Läromedel med CD
Dessutom tillkommer en roman som läses och diskuteras i mindre grupper samt bilderböcker och artiklar motsvarande ca 400 s. Vidare tillkommer bilder, kortfilmer samt barnlitteratur från Internetkällor.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.