Avancerad nivå
Grundläggande behörighet:
Examen från utbildning på grundnivå omfattande minst 180 hp.
Särskild behörighet:
- minst tre års dokumenterad erfarenhet av att arbeta som lärare i högre utbildning på minst halvtid eller av att arbeta med kompetensutveckling inom motsvarande organisation (som till exempel Polismyndigheten, Försvaret, Tullverket), samt Engelska 6
ELLER - minst ett års dokumenterad erfarenhet av att arbeta som lärare i högre utbildning på minst halvtid och avslutade kurser om minst 60 hp inom utbildningsvetenskap eller annat beteendevetenskapligt ämne, samt Engelska 6.
LAHPE / Högskolepedagogik
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
A1N
Kursens syfte är att introducera deltagarna till forskningsområdet högskolepedagogik. Kursen fokuserar på den egna undervisningspraktiken och hur samtida teorier om lärande, med särskilt fokus på vuxnas lärande, kan tillämpas inom högskolepedagogik. Kursen behandlar även nutida utmaningar för undervisning inom högre utbildning och hur de kan mötas.
Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna
- diskutera samtida teorier om lärande och dess tillämpning i högre utbildningsmiljöer, med fokus på vuxnas lärande
- identifiera och diskutera olika metodologiska traditioner inom forskningsområdet högskolepedagogik
- analysera och diskutera det egna undervisningsområdet ur ett forskningsbaserat perspektiv
- jämföra och värdera aktuell forskning om lärarprofessionen i högre utbildning
- föreslå hur utmaningar till undervisning inom högre utbildning kan mötas i framtiden
Seminarierna är kopplade till föreläsningar, grupparbeten och individuella presentationer genom olika medier. Det kommer att finnas möjlighet till diskussioner och återkoppling mellan deltagarna under kursens gång. Aktiviteterna kan utvecklas utifrån kursens syfte och lärandemål i samarbete mellan deltagare och lärare.
Prov 1: Skriftlig text (Written Text), 12 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2, 3 och 4.
Prov 2: Muntlig presentation (Oral Presentation), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 5.
Alternativa examinationsformer kan ingå i samråd med examinator.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på alla prov.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Cleaver, Elizabeth, Lintern, Maxine & McLinden, Mike (2018). Teaching and Learning in Higher Education: Disciplinary Approaches to Educational Enquiry. London: Sage. (318 s.)
Illeris, Knud (2009). Contemporary Theories of Learning. London: Routledge. (235 s.)
Knowles, Malcolm S., Holton, Elwood F., Swanson, Richard A. & Robinson, Petra A. (2020). The adult learner: The definitive classic in adult education and human resource development. London: Routledge. (394 s.)
Menter, Ian, Elliot, Dely, Hulme, Moira, Lewin, Jon & Lowden, Kevin (2011). A Guide to Practitioner Research in Education. London: Sage. (280 s.)
Ytterligare litteratur kan tillkomma (max 250 sidor).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.