Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Företagsekonomi: Organisation
Engelsk benämning
Business Administration: Organisation
Kurskod
EK215A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2023-10-09
Gäller från
2024-09-02
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Engelska 6
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Företagsekonomi
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet företagsekonomi på nivå 1-30 hp.
Innehåll
Syftet med kursen är att skapa insikt och förtrogenhet med företagsekonomiska grundbegrepp och problemområden inom organisation. Fokus i kursen är på organisationers struktur och hur de styrs, leds och förändras över tid.
Kursen tar upp olika förutsättningar och utmaningar inom organisation och ledarskap för olika typer av organisationer i relation till deras tekniska, ekonomiska och institutionella omvärld. Kursen hjälper också studenterna att få kunskap om sätt att möta affärs- och samhälleliga utmaningar för hållbarhet. Viktiga teman inom klassisk och modern organisationsteori belyses såsom strategi, organisationsstruktur, organisationskultur, organisationers omvärld, intressentrelationer, motivation, beslutfattande, kommunikation, ledarskap, organisationsförändringar, lärande och innovation, miljömässig och social hållbarhet (inkl. jämställdhet och mångfaldsperspektiv).
Kursen ger en introduktion till grundläggande begrepp, modeller, teorier och praktiska metoder som är viktiga för att kunna förstå, diskutera och analysera företag och organisationers praktik. Detta sker på föreläsningar och i seminarier.
Det övergripande kursmålet är att skapa en grund för vidare studier i företagsekonomi.
Lärandemål
Efter att ha genomfört kursen ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1. redogöra för grundläggande begrepp, modeller och teoretiska perspektiv inom ämnesområdet organisation.
Färdigheter och förmågor
2. identifiera och diskutera organisationers verksamhet och utmaningar genom att tillämpa teoretisk kunskap inom organisation.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
3. analysera och reflektera kring frågeställningar och lösningar kopplat till organisering och ledarskap för olika typer av organisationer, med speciellt fokus kring utmaningar inom miljömässig och social hållbarhet (inkl.jämställdhet och mångfaldsperspektiv).
4. värdera och kritiskt förhålla sig till vetenskapliga metoder inom företagsekonomi i synnerhet.
Arbetsformer
Kursen genomförs i form av blended learning, vilket innebär att studenten självständigt tar del av kursmaterial och aktiviteter både före, under och efter schemalagda aktiviteter och arbetar med uppgifter både självständigt och i samarbete med andra. Arbetsformerna omfattar föreläsningar, seminarier och självstudier.
Bedömningsformer
Individuell examination (5 hp) (UV) (Lärandemål: 1, 2)
Projekt (med skriftlig rapport i grupp och med tillhörande seminarium) (2,5 hp) (UG) (Lärandemål: 3, 4)
Individuell bedömning sker för samtliga lärandemål.
För godkänt på hela kursen krävs att samtliga examinationer är godkända. För väl godkänt på hela kursen krävs dessutom betyget väl godkänt på Individuell examination
Kurslitteratur
• Backman, J. (senaste upplagan). Rapporter och uppsatser. Studentlitteratur, Lund.
• Jacobsen, D. & Thorsvik, J. (senaste upplagan). Hur moderna organisationer fungerar. Studentlitteratur, Lund.
• Övrigt material tillhandahålles elektroniskt.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.