Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Digital innovation och entreprenörskap
Engelsk benämning
Digital Innovation and Entrepreneurship
Kurskod
DA394A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2018-08-20
Gäller från
2018-08-20
Behörighetskrav
Minst 90 godkända högskolepoäng inom ett program på Malmö högskola.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår inte i något huvudområde och läses som valbar kurs inom program.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap, förståelse och färdigheter inom innovation, företagande och affärsmässigt tänkande.
Innehåll
Kursen introducerar begreppen innovation och entreprenörskap med hänsyn till ett allt mer digitaliserat samhälle. Under kursens gång introduceras processer och metoder för idégenerering, behovsanalys, marknadsanalys, prototyparbete och andra områden som ger en god grund för att skapa nya produkter eller tjänster. Kursen tar även upp andra relevanta område kring entreprenörskap som affärsutveckling, finansiering, hållbarhet, marknadsföring och pitchning som ämnar att mynna ut i ett affärsmässigt tänkande. Kursen fokuserar även på teamet och att skapa nya resultat genom samarbete.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa kunskap och förståelse kring innovation, entreprenörskap och affärsmässigt tänkande
- visa kunskap och förståelse kring processen att driva förändring genom innovation
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- identifiera och utvärdera behov för produkter
- problematisera en utmaning, och tillämpa lämpliga metoder för att lösa denna utmaning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- värdera en produkt i förhållande till olika faser inom ett projekt
- förhålla sig till de begränsningar och möjligheter som finns vid entreprenörskap och innovation och värdera styrkor och svagheter med dessa
- reflektera över de etiska frågeställningar som berör innovation och entreprenörskap
Arbetsformer
Kursen kommer att bedrivas genom föreläsningar, seminarier och projekthandledning. Största delen av tiden i kursen består av självstudier och projektarbete.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom inlämningsuppgifter (5hp) och projektarbete (10hp). För betyget Godkänd krävs att samtliga moment blivit godkända.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Kursen har ingen uttalad kurslitteratur, istället kommer material finnas tillgängligt via kursens utbildningsplattform.
Studenten söker och väljer lämplig litteratur inför respektive uppgift.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.