Kursplan våren 2027
Kursplan våren 2027
Benämning
Spelmotorarkitektur
Engelsk benämning
Game Engine Architecture
Kurskod
DA376B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska och engelska.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Inrättandedatum
2022-05-03
Fastställandedatum
2022-06-17
Gäller från
2025-01-20
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6
30 hp Datavetenskap inklusive kursen DA315A: Objektorienterad spelprogrammering (15 hp).
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Datavetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet datavetenskap och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap med inriktning mot spelutveckling.
Syfte
En typisk spelmotor är designad som ett ramverk av programvarumoduler vars syfte är att underlätta utvecklingen av digitala spel, simulationer och andra typer av interaktiv media. Kursen syftar till att studenten utvecklar teoretisk förståelse för spelmotorarkitektur, samt praktiska förmågor i att arbeta med och utveckla delar av sådan programvara. Vidare utvecklar studenten utökad förståelse för teknik som förekommer i spelmotorer, och erfarenhet i att utveckla spel med understöd av en spelmotor.
Innehåll
Kursen kombinerar teoretiska och praktiska moment för att introducera spelmotorn och dess moduler.
Kursen innehåller följande moment:
- En översikt av spelmotorn som programvarusystem.
- Arkitekturer och designmönster som är relevanta för spel och spelmotorer såväl som mera generell men dock komplex programvara
- Teknik för olika typer av spelmotormoduler
- Design och utveckling av spelmekaniker och spelprototyper med understöd av en spelmotor
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten kunna
1. beskriva funktionella och icke-funktionella egenskaper hos en given arkitektur
2. beskriva teknologier och arkitekturer som förekommer i spelmotorer och spelmotormoduler
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
3. kunna analysera och redogöra för konsekvenserna av en given design eller arkitektur givet ett specifikt problem
4. kunna designa och implementera spelteknologier utifrån en given design eller arkitektur.
5. självständigt kunna söka och tillgodogöra sig information från externa källor
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten kunna
6. analysera och kritiskt bedöma för- och nackdelar med olika arkitekturer.
7. analysera och kritiskt bedöma designval i implementationen av givna problem.
Arbetsformer
Föreläsningar, laborationer samt projektarbete inklusive handledning.
Bedömningsformer
Inlämningsuppgifter (UG) examineras genom individuella muntliga redovisningar (LM: 3-5) och skriftliga rapporter (LM 1-7).
Projektarbete (UG) examineras genom muntlig presentation (LM: 3-5) och skriftlig rapport (LM: 3-7).
För godkänd krävs att samtliga ingående moment genomförts och minst fått betyget Godkänd.
Kurslitteratur
- Gregory, J. Game Engine Architecture. 3rd edition (2022), CRC Press.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.