Kursplan hösten 2013
Kursplan hösten 2013
Benämning
Systemutveckling II
Engelsk benämning
Systems Development II
Kurskod
DA329A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2013-02-18
Gäller från
2013-09-02
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: DA195A Introduktion till systemutveckling (godkänd) och DA254A Krav- och ändringshantering (godkänd) och DA183A Objektorienterad programvaruutveckling I (godkänd) och DA184A Objektorienterad programvaruutveckling II (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Datavetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i utbildningsprogrammet Systemutvecklare. Kursen kan ingå i kandidatexamen i Datavetenskap med inriktning systemutveckling respektive kandidatexamen i Datavetenskap på 31-60 poängsnivån.
Syfte
Kursen syftar till att studenten sammanlänkar tidigare kunskaper i programmering, analys och design samt projektarbete till ett helhetsperspektiv för programutveckling i grupp. Kursen behandlar programvarukonstruktion ur ett tekniskt perspektiv med fokus på arkitekturer, testning, verifikation och validering.
Innehåll
Kursen innehåller följande moment:
- Strukturerad programvaruutveckling
- Design av arkitekturer och komponentbaserad utveckling
- Testning av programvara och tillförlitlighet
- Vidareutveckling och återanvändning
- Utveckling av distribuerade system
- Programvara som tjänster och SOA
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten:
- visa förståelse för vikten av strukturerade metoder för utveckling av informationssystem
- kunna beskriva olika metoder och deras upplägg samt deras tillämpning för utveckling av informationssystem
- kunna beskriva olika stödverktyg för utveckling av informationssystem såsom; versionshanteringssystem, designverktyg och testverktyg
- visa förståelse för olika arkitektoniska modellers för- och nackdelar
- visa förståelse för betydelsen av lämpliga mätetal och deras tolkning med avseende på programvarans kvalitet och hur dessa mätetal kan användas för produktförbättring
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- välja lämpliga arkitektoniska modeller utifrån kundönskemål
- definiera och konstruera lämpliga testfall utifrån givna kundkrav
- välja lämpliga metoder för verifiering och validering av informationssystem gentemot krav
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- diskutera och värdera de inneboende problem som uppstår vid utveckling av informationssystem i grupp med avseende på organisation och teknik
Arbetsformer
Kursen genomförs med föreläsningar, workshops, seminarier och projektarbete. Föreläsningar ca 30 timmar, seminarier och workshops ca 20 timmar samt projektarbete och självstudietid ca 150 timmar.
Bedömningsformer
Krav för godkänt betyg: Godkänd skriftlig tentamen (3 hp), godkända inlämningsuppgifter (2 hp) samt godkänd projektuppgift (2,5 hp).
Krav för väl godkänt betyg: Väl godkänd skriftlig tentamen, godkända inlämningsuppgifter samt godkänd projektuppgift.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Myers, G.: Badgett, T.: Sandler,C. The Art of Software Testing. John Wiley & Sons, 3:e utgåvan, 2011
- Sommerville, I. Software Engineering. Addison Wesley, 9:e utgåvan, 2010
Referenslitteratur:
- Bass, L.: Clements, P.: Katzman, R. Software Architecture in Practice. Addison-Wesley, 3:e utgåvan, 2012
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät