Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Speldesign
Engelsk benämning
Game design
Kurskod
DA301A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2013-08-22
Gäller från
2013-09-02
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 6/A6.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Datavetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Spelutveckling, 1-30–progressionsnivå för Kandidatexamen i Datavetenskap.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande kunskap och färdigheter inom design av digitala spel. Kursen syftar vidare till att studenten utvecklar en kompetensgrund från vilken studenten kritiskt kan analysera digitala spel ur ett designperspektiv.
Innehåll
- Spelanalys
- Speldesign
- Användbarhet och tillgänglighet inom spelutveckling
- Design av spelupplevelser
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa förståelse för grundläggande begrepp inom spelanalys och speldesign
- visa förståelse för betydelsen av användbarhet och tillgänglighet inom spelutveckling
- visa grundläggande kunskap om spelupplevelser
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa förmåga att analysera digitala spel med designskäl som grund
- visa förmåga att skapa, utveckla och implementera en prototyp för digital speldesign
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
- reflektera över relationen mellan designval och användarens upplevelser
Arbetsformer
Föreläsningar ca 10 timmar, laborationer och seminarier ca 30 timmar, projekthandledning ca 2 timmar, projektarbete ca 38 timmar, samt självstudietid ca 120 timmar.
Bedömningsformer
Krav för godkänd: Godkända inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar och godkänd projektuppgift.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Fullerton T., Game Design Workshop, 2ed, Morgan Kaufmann, 2008
Referenslitteratur:
- Salen K., Zimmerman E., Rules of Play, MIT Press, 2004
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.