EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2015

Kursplan våren 2015

Benämning

Examensprojekt IA

Engelsk benämning

Degree Project IA

Kurskod

DA168A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Utbildningsnämnden/kursnämnden för beredning och beslut av kursplaner på CTS

Gäller från

2009-01-19

Fastställandedatum

2009-06-22

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Godkänd i kurserna Informationsdesign: grunder, kvalitet, modeller och tillämpningar [DA160A, DA163A, DA165A, DA167A] samt därutöver minst 30 hp av kurser i programmet eller motsvarande.

Huvudområden

Data- och informationsvetenskap
Datavetenskap

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i Informationsarkitektprogrammets årskurs 3 och kan ingå i kandidatexamen i data- och informationsvetenskap.

Syfte

Kursens syfte är att studenten utvecklar kunskap om begrepp och färdighet i metoder, som används i IT-baserade projekt där kvalitet är i fokus. Studenten tillägnar sig även fördjupade kunskaper om olika processer vid utveckling av kostnadseffektiva informationssystem och/eller digitala tjänster. Kursen realiseras som ett projekt i samarbete med aktörer i det omgivande samhället.

Innehåll

Fas 1: Projektpreparering(2hp)
  • Dokument- och ändringshantering
  • Krav- och behovsanalys
Fas 2: Projektgenomförande(10hp)
  • Användarorienterad design
  • Process- och projektmodeller
  • Användar- och acceptanstester
Fas 3: Reflektionsrapport (3hp)
  • Kvalitets- och riskfaktorer
  • Förbättringsfaktorer
  • Presentations- och kommunikationsteknik

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten:
  • visa kännedom om metoder för att samla in, analysera, specificera och dokumentera användares och beställares behov och krav
  • visa kännedom om vanligt förekommande utvecklingsmodeller för IT-projekt
  • visa kännedom om verktyg och metoder för att utveckla ett informationssystem från dess kravbild till en färdig lösning
  • kunna redogöra för vanligt förekommande systemarkitekturer för datorbaserade informationssystem
  • känna till vanligt förekommande branschspecifika standarder
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten:
  • kunna samla in och dokumentera användares och beställares behov och krav
  • kunna verka för att slutanvändarnas behov tillgodoses i alla delar av en utvecklingsprocess
  • kunna tillämpa situationsanpassade metoder för att skissera, beskriva, modellera, och skapa prototyper som förslag till ett tänkt informationssystem
  • kunna beskriva aktiviteter, beteenden, interaktion och användningsfall med olika modelleringsverktyg
  • kunna designa ett webbaserat informationssystem med ett användarorienterat perspektiv
  • kunna planera och genomföra ett användartest
  • kunna använda ett formellt språk för strukturering av information i syfte att effektivisera informationshanteringen i en organisation
  • kunna kommunicera idéer och problemställningar om systemlösningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten:
  • visa förmåga att söka, tolka och värdera data för att göra bedömningar med avseende på samhälleliga, vetenskapliga och etiska frågeställningar inom ämnet
  • visa ett professionellt förhållningssätt till projektarbete inom informationstekniskt grundande projekt

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av seminarier och projektarbete.
Seminarier ca 10 timmar, självstudietid ca 40 timmar samt projektarbete ca 350 timmar.

Bedömningsformer

Krav för godkänd: För godkänd krävs att samtliga ingående rapporteringar och tentamina genomförts och fått värderingen godkänd samt att en avslutande personlig projektrapport är godkänd.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Eriksson, U.: Kravhantering för IT-system, 2008
Garret, J. J.: The Elements of User Experience, American Institute of Graphic Arts, 2003
Morville, P. & Rosenfeld, L.: Information Architecture for the World Wide Web (3rd Ed.), O´Reilly, 2006.
Van Duyne, D. K.: The Design of Sites, Addison-Wesley, 2006

Kursvärdering

Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.