Kursplan hösten 2014
Kursplan hösten 2014
Benämning
Introduktion till interaktionsdesign
Engelsk benämning
Introduction to Interaction Design
Kurskod
DA157A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2014-05-05
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B. (Områdesbehörighet A6/6)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmen Informationsarkitekt, Systemutvecklare samt i Datavetenskap och applikationsutveckling
Syfte
Kursen syftar till att introducera studenterna till interaktionsdesign, både genom att utveckla grundläggande designförmåga för utformning av interaktivitet i digitala tjänster och produkter samt att utveckla förmåga att värdera och kommunicera kvaliteter i interaktion med digitala tjänster och produkter.
Innehåll
Interaktionsdesign handlar om att forma digitala produkter och tjänster för att ge goda användningsupplevelser. Kursen är en bred introduktion till interaktionsdesign, omfattande nyttoorienterad och upplevelseorienterad IT-användning. Inom ramen för kursen genomförs designövningar samt ett eller flera designprojekt. Studenterna kan genomföra research och fältstudier, utforma koncept, samt presenterar dessa i lämpliga former. Integrerat i projekten behandlas grundläggande metoder och tekniker för designprocessen.
Kursen består av tre kursmoment:
- Introduktionsövningar (3 hp). En serie mindre övningar som introducerar ämne, grundläggande arbetsmetodik och vanliga gestaltningsformer.
- Designprojekt i grupp (2 hp). Ett designprojekt som tillämpar alla moment i designprocessen, med fältstudier, idé- och konceptutveckling, detaljdesign och gestaltning, samt projektpresentation.
- Grundläggande teori (2,5 hp). Skriftlig salstentamen enligt kursens litteratur.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten:
- ha utvecklat en förståelse för interaktionsdesign och dess grundläggande teori och praktik samt dess tillämpning vid design av artefakter för nyttobruk.
- ha utvecklat en förståelse för en användarcentrerad designprocess och dess olika faser samt grundläggande kunskap om grundläggande metoder.
- ha utvecklat en förståelse för mänskliga faktorer i interaktionen mellan användare och artefakt.
- ha utvecklat en förståelse för grundläggande begrepp i gränssnittsdesign.
- kunna orientera sig inom området användarupplevelser (user experience).
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
- kunna genom grupparbete utarbeta koncept för digitala nyttoartefakter med fokus på kvalitet i användning.
- kunna kartlägga och analysera brukskontexter och presumtiva användares behov för att utifrån dessa designa relevanta koncept.
- kunna använda och anpassa relevanta användarcentrerade designmetoder och utvärderingsmetoder i olika skeden av en designprocess.
- kunna använda relevanta tekniker för att kommunicera och gestalta designkoncept i olika skeden av en designprocess. Exempel på sådana tekniker är fysiska mockups och stillbildsscenarier.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
- kunna uppvisa förståelse för digitala artefakters möjlighet att både ge nytta samt skapa upplevelser.
- kunna uppvisa förmåga att bedöma och reflektera över sina och andras designbeslut, val av designmetoder och utformande av designkoncept i en användarcentrerad designprocess.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar ca 10h, workshops och handledning ca 20h, självständigt arbete enskilt ca 100h och i grupp ca 50h samt redovisning av uppgifter och gemensam diskussion ca 20h.
Bedömningsformer
För betyget Godkänd krävs genomförande av samtliga introduktionsuppgifter såväl som designprojekt och tentamen med godkänt resultat. Muntlig och multimedial framställning av uppgifter, skriftliga rapporter och gruppdiskussioner utgör underlag för bedömning.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Buxton, B. (2007). Sketching user experiences: Getting the design right and the right design. San Francisco: Morgan Kaufmann.
- Moggridge, B. (2007). Designing interactions. Cambridge, Mass.: MIT Press.
- Norman, D. (1988). The Design of Everyday Things. New York: Basic Books.
- Saffer, D. (2010). Designing for interaction: Creating smart applications and clever devices. Berkeley, CA: New Riders.
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.