Kursplan hösten 2011
Kursplan hösten 2011
Benämning
Informationsarkitektur I
Engelsk benämning
Information Architecture I
Kurskod
DA155A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2011-10-05
Gäller från
2011-08-28
Behörighetskrav
Kursens förkunskapskrav är grundläggande behörighet samt områdesbehörighet 6: Engelska B och Samhällskunskap A. Med undantag för Samhällskunskap A
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Data- och informationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmen Informationsarkitekt och Management Information Systems årskurs 1.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska utveckla en förståelse för begrepp, koncept och metoder inom användbarhet, med särskild fokus på informationsarkitektur som disciplin. Kursen syftar också till studenten ska utveckla en kompetens kring tekniska och användarmässiga aspekter av informationssystem.
Innehåll
- Introduktion till kognitionsforskning
- Användbarhet som ram för informationssystem: discipliner och företeelser
- Informationsarkitektur: syfte, begrepp och metodik
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten:
- kunna förklara informationsarkitekturens roll inom användarcentrerad design, liksom relationen till närliggande företeelser (som interaktions- och informationsdesign)
- kunna redogöra för och relatera gängse begrepp och metoder som används inom informationsarkitektur
- kunna beskriva övergripande hur kognitiva förutsättningar påverkar designval vid utveckling av informationssystem
- kunna beskriva hur webben som plattform för informationssystem styr tekniska och användarmässiga förutsättningar
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten:
- kunna ge förslag till förbättringar av ett informationssystem med avseende på tekniska respektive kognitiva faktorer
- resonera kring val av designprinciper utifrån kännedom om behovsbilder och målgrupper
- kunna välja, motivera och använda en metod för insamling och strukturering av information om en given verksamhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa en reflekterande attityd i sitt förhållningssätt till alternativa lösningar
Arbetsformer
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Den pedagogiska formen utgörs av en föreläsnings-, seminarie- och workshopserie.
Föreläsningar ca 20 timmar, seminarier och workshops ca 30 timmar, projektarbete ca 30 timmar, samt självstudier ca 120 timmar.
Bedömningsformer
Examination sker i form av muntliga och skriftliga redovisningar.
För betyget godkänd krävs att samtliga ingående redovisningar genomförts och minst fått värderingen G. För betyget väl godkänd krävs dessutom att ingående skriftlig tentamen värderats VG.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Ding, Wei., Xia, Lin. (2009). Information Architecture: The Design and Integration of Information Spaces, Morgan and Claypool Publishers.
- Garrett, Jesse James (2010). The Elements of User Experience, New Riders Press, 2nd ed.
- Klingberg, Torkel (2008). The Overflowing Brain, Oxford University Press.
Referenslitteratur
- Morville, Peter., Louis Rosenfeld (2006). Information Architecture for the World Wide Web, O'Reilly Media, 3rd ed.
- Suda, Brian (2010). A Practical Guide to Designing with Data, Five Simple Steps.
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.