Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2023-01-16

Kursplan med gällandedatum 2023-01-16

Benämning

Byggd miljö: Samtida arkitektur och arkitekturteori

Engelsk benämning

Built Environment: Contemporary Architecture and Architectural Theory

Kurskod

BY207B

Omfattning

10 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Inrättandedatum

2011-02-24

Fastställandedatum

2022-08-22

Gäller från

2023-01-16

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Godkända kurser:
BY158B Byggd miljö: Den attraktiva staden, 15 hp eller BY158C Byggd miljö: Arkitektur och urban form, 15 hp
if (Model.HuvudomradenMedFordjupning.Count == 1) {

Huvudområde

} else {

Huvudområden

}
Byggd miljö

Fördjupningsnivå

G2F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivån 31-60 hp.

Syfte

Kursen ger en introduktion i samtida arkitekturteoretiska strömningar och arkitekturprojekt. Syftet är att studenten ska utveckla färdigheter i att analysera arkitektur utifrån ett givet teoretiskt tema. Kursen utgår från den vetenskapliga essäns form för att förstå och förmedla arkitekturteoretiska frågeställningar och begrepp.

Innehåll

Studenten introduceras i några av den samtida arkitekturteorins viktigaste strömningar och karaktäristiska arkitekturprojekt. Därefter fördjupar sig studenten i en av dessa strömningar, tillgodogör sig centrala begrepp och vidareutvecklar sin kunskap och förståelse genom att i text analysera ett realiserat arkitekturprojekt. Centralt för kursen är skrivandet som redskap för att förstå och förmedla ett teoretiskt perspektiv på arkitektur och byggd miljö. Här tränas studenten i det problematiserande, argumenterande och samtidigt personliga skrivandet som är karaktäristiskt för en vetenskaplig essä.
Kursen behandlar:
  • samtida arkitekturteori
  • arkitekturteorins historia
  • akademiskt skrivande

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • redogöra för grundläggande begrepp och teorier inom ämnet arkitektur och med hjälp av dessa analysera ett givet arkitekturprojekt
  • redogöra för samtida arkitekturströmningar samt betydelsefulla och karaktäristiska arkitekturprojekt
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • skriva en arkitekturteoretisk text där frågeställning, begreppsgenomgång och analys följer den vetenskapliga essäns problematiserande, argumenterande och dialogiska form
  • muntligen framföra och bemöta en kritisk analys av en arkitekturteoretisk essä
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • kritiskt reflektera över relationen mellan arkitektur som konkret form och arkitektur som diskursgenererande praktik
  • värdera och argumentera för en arkitekturteoretisk ståndpunkt utifrån essäns reflekterande hållning

Arbetsformer

Kursen är uppbyggd kring föreläsningar, textseminarier och texthandledning. Studenterna skriver individuellt men är indelade i lärgrupper där de får och ger regelbunden återkoppling. Seminarier och redovisningar är obligatoriska moment.
Kursen omfattar:
  • seminarier ca 6 timmar
  • handledning ca 4 timmar
  • föreläsningar ca 10 timmar
  • redovisningar ca 10 timmar
  • självstudier om ca 230 timmar

Bedömningsformer

För betyget Godkänd krävs godkänd essä (7 hp) samt godkänd opposition och aktiv närvaro på seminarier (3 hp).
För betyget Väl godkänd krävs dessutom att essän är väl godkänd.

Kurslitteratur

Hela kursen:
  • Caldenby, C. & Nygaard, E. (senast upplagan). Arkitekturteoriernas historia. Stockholm: Forskningsrådet FORMAS
  • Hellspong, L. (senaste upplagan). Forskningsuppsatsens retorik. Lund: Studentlitteratur.
  • Till, J. (senaste upplagan). Architecture Depends. MIT Press, Cambridge.
  • Unwin, S. (senaste upplagan). Exercises in Architecture. Learning to Think as an Architect. London: Routledge.
Ytterligare gemensam litteratur i form av PDF-kopior presenteras under kursen. I samråd med handledare kan respektive student välja tillkommande litteratur för att lösa sitt val av essäämne.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.