Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2013-01-21

Kursplan med gällandedatum 2013-01-21

Benämning

Byggd miljö: Samtida arkitektur och arkitekturteori

Engelsk benämning

Built environment: Contemporary Architecture and Architectural Theory

Kurskod

BY207B

Omfattning

10 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Fastställandedatum

2012-11-07

Gäller från

2013-01-21

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Godkända kurser:
  • BY158B Byggd miljö: Den attraktiva staden
if (Model.HuvudomradenMedFordjupning.Count == 1) {

Huvudområde

} else {

Huvudområden

}
Byggd miljö

Fördjupningsnivå

G2F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivån 31-60 hp.

Syfte

Kursen ger en introduktion i samtida arkitekturteoretiska strömningar och arkitekturprojekt. Syftet är att studenten ska utveckla färdigheter i att analysera arkitektur utifrån ett givet teoretiskt tema. Kursen utgår från den vetenskapliga essäns form för att förstå och förmedla arkitekturteoretiska frågeställningar och begrepp.

Innehåll

Studenten introduceras i några av den samtida arkitekturteorins viktigaste strömningar och karaktäristiska arkitekturprojekt. Därefter fördjupar sig studenten i en av dessa strömningar, tillgodogör sig centrala begrepp och vidareutvecklar sin kunskap och förståelse genom att i text analysera ett realiserat arkitekturprojekt. Centralt för kursen är skrivandet som redskap för att förstå och förmedla ett teoretiskt perspektiv på arkitektur och byggd miljö. Här tränas studenten i det problematiserande, argumenterande och samtidigt personliga skrivandet som är karaktäristiskt för en vetenskaplig essä.
Kursen behandlar:
  • samtida arkitekturteori
  • arkitekturteorins historia
  • akademiskt skrivande

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • redogöra för grundläggande begrepp och teorier inom ämnet arkitektur och med hjälp av dessa analysera ett givet arkitekturprojekt
  • redogöra för samtida arkitekturströmningar samt betydelsefulla och karaktäristiska arkitekturprojekt
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • skriva en arkitekturteoretisk text där frågeställning, begreppsgenomgång och analys följer den vetenskapliga essäns problematiserande, argumenterande och dialogiska form
  • muntligen framföra och bemöta en kritisk analys av en arkitekturteoretisk essä
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • kritiskt reflektera över relationen mellan arkitektur som konkret form och arkitektur som diskursgenererande praktik
  • värdera och argumentera för en arkitekturteoretisk ståndpunkt utifrån essäns reflekterande hållning

Arbetsformer

Kursen är uppbyggd kring föreläsningar, textseminarier och texthandledning. Studenterna skriver individuellt men är indelade i lärgrupper där de får och ger regelbunden återkoppling. Seminarier och redovisningar är obligatoriska moment.
Kursen omfattar:
  • seminarier ca 6 timmar
  • handledning ca 4 timmar
  • föreläsningar ca 10 timmar
  • redovisningar ca 10 timmar
  • självstudier om ca 230 timmar

Bedömningsformer

För betyget Godkänd krävs godkänd essä (7 hp) samt godkänd opposition och aktiv närvaro på seminarier (3 hp).
För betyget Väl godkänd krävs dessutom att essän är väl godkänd.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Hela kursen
  • Hellspong, L. (2000). Att skriva uppsats i retorik. Att skriva en vetenskaplig essä. E-bok, Södertörns högskola. (Mer information från kursansvarig).
  • Lund, N-O. (2001). Arkitekturteorier siden 1945. Arkitektens Forlag, København.
  • Nygaard, E. (2002). Arkitekturteorien mellem manisfester og videnskab. I Nordisk arkitekturforskning nr. 3 vol. 2002.
  • Till, J. (2009). Architecture Depends. MIT Press, Cambridge.
Ytterligare litteratur väljs i samråd med handledare utifrån respektive students essäämne.

Kursvärdering

Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen. Sammanställningen arkiveras.