Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2023-01-16

Kursplan med gällandedatum 2023-01-16

Benämning

Projektledning I

Engelsk benämning

Project Management I

Kurskod

BY206C

Omfattning

5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Fastställandedatum

2022-05-09

Gäller från

2023-01-16

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

BY202C Grafisk form och layout
BY204B alt BY204C Kommunikationspraktiker
BY120B Byggprocessen alt BY120C Byggd miljö: Byggprocessen

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Arkitektur, Visualisering & Kommunikation.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla förståelse av och grundläggande kunskaper om att leda arbetsgrupper i projektform samt om beteendevetenskapliga perspektiv på projektledning.

Innehåll

Studenten introduceras i grundläggande projektledningsmetodik för att sedan introduceras i beteendevetenskapliga aspekter av projektledning. I gruppövningar tränas studenten att tillämpa kunskaperna i olika exempel på projektledning. Problematiken som belyses i dessa gruppövningar rör planering av ett projekts externa och interna kommunikation, planering och organisering av projekt samt grupprocessers betydelse för projektledning.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa förståelse av och grundläggande kunskap om
1. projektplanering
2. kommunikationsprocesser i projekt
3. beteendevetenskapliga perspektiv relevanta för gruppkommunikation i projektorganisering
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att
4. utforma en plan för ett projekts interna och externa kommunikation
5. utifrån analys av en situation föreslå projektstrategier samt föreslå och värdera lämpliga former för planering och organisation av projekt.
6. tillämpa kunskaper om grupprocesser och projektledning i en projektsituation
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten visa
7. förmåga att beakta etiska frågor rörande ledarskap

Arbetsformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, projektarbete och gruppövningar. Gruppövningar utgör del av projektarbetet, som görs i grupp. Gruppövningarna är obligatoriska. Självstudier tillkommer.

Bedömningsformer

Individuell skriftlig hemtentamen (2 hp) (betygsskala U, G) (lärandemål 1-3, 7)
Projektrapport (grupp) som redovisas genom individuellt aktivt deltagande i seminarium (3 hp) (betygsskala U, G, VG) (lärandemål 4-6)
För godkänt på hela kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.
För väl godkänt på hela kursen krävs dessutom VG på projektrapport.

Kurslitteratur

  • Awan, N., Schneider, T. & Till, J. (senaste upplagan). Spatial agency: other ways of doing architecture. Routledge, Abingdon, Oxon.
  • Dyer, J.H. & Dyer, W.G. (senaste upplagan). Team Building, 5th ed. John Wiley & Sons, Inc. New York.
  • Northouse, P. G. (senaste upplagan). Leadership in Theory and Practice. Sage Publications, Thousand Oaks.
  • Tonnquist, B. (senaste upplagan). Project management. Sanoma Utbildning, Stockholm.
  • Artiklar och övningsuppgifter (tillhandahålles)

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.