EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2022

Kursplan hösten 2022

Benämning

Projekt och processledning

Engelsk benämning

Project and Process Management

Kurskod

BY192C

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2022-08-29

Inrättandedatum

2012-11-22

Fastställandedatum

2022-05-09

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Ingår i programmet Stadsbyggnad, stadsutveckling och planering 180 hp.

Syfte

Kursen syftar till att utveckla studentens förmåga att skapa, leda och arbeta i projekt ur ett processorienterat perspektiv, inom olika typer av organisationer och sammanhang, med fokus på hållbar stadsutveckling. Den syftar också till att studenten utvecklar förståelse av projektorganiseringens utmaningar och möjligheter i relation till hållbar stadsutveckling.

Innehåll

Kursen omfattar:
  • Projekt som fenomen och organiseringslogik
  • Projektmodeller och planeringsverktyg
  • Ledning och ledarskap
  • Projekt i relation till övergripande stadsutvecklingsprocesser och hållbarhet

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten visa kunskap om och förståelse av:
  • teorier, modeller och begrepp inom projektledning (1)
  • betydelsen av relationer och kommunikation inom projektgruppen samt i förhållande till externa intressenter (2)
  • projektets beroende av sin omgivning, i termer av såväl begränsningar som möjligheter (3)
Efter avslutad kurs ska studenten visa färdigheter och förmåga att:
  • använda analysverktyg och planeringsmodeller knutna till projektledning (4)
  • arbeta med och utveckla projekt utifrån ett processorienterat perspektiv (5)
Efter avslutad kurs ska studenten ha en värderingsförmåga och ett förhållningssätt att:
  • reflexivt och kritiskt tillämpa sina kunskaper inom projektledningsområdet (6)
  • reflektera kring betydelsen av samverkan och ledarskap i projektarbete (7)
  • kritiskt granska projekt i relation till hållbar stadsutveckling (8)

Arbetsformer

Föreläsningar och seminarier som utgår ifrån en erfarenhetsbaserad pedagogik, där verkliga fall/case utgör utgångspunkt för studenternas egna projektarbeten, vilka utförs i grupp.

Bedömningsformer

Kursen examineras genom ett projektarbete i grupp inkluderande två delmoment-aktivt deltagande vid seminarium och projektrapport enligt anvisningar, samt en individuell hemtentamen.
Projektarbete i grupp (3,5 hp) (UG) (Lärandemål 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8)
Individuell hemtentamen (4 hp) (UV) (Lärandemål 1, 2, 3, 4, 7, 8)
För betyget G på hela kursen (7,5 hp) krävs att båda examinationsmomenten är godkända.
För betyget VG på hela kursen krävs dessutom att den individuella hemtentamen är väl godkänd.

Kurslitteratur

  • Hallin, A. & Karrbom Gustavsson, T. (2019). Projektledning. Liber, Malmö. 3:e upplagan
  • Ranger, A. & Westerberg, K. (2004). Metoder för möten: för ökat deltagande i lokalt förändringsarbete. Malmö stad, Miljöförvaltningen, Malmö. (Digital resurs)
  • Övrigt utdelat material/aktuella vetenskapliga artiklar

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.